18 Januari 2010

Jambatan Kuala Krau

Hari ini, semasa balik dari urusan di Temerloh, saya singgah sebentar untuk meninjau Jambatan Kuala Krau yang terletak antara perjalanan dari Jerantut ke Temerloh dan sedang didalam pembinaan, Jambatan ini di jangka siap sepenuhnya dan di buka dengan resminya pada awal March 2010 nanti .

Kelebihan Jambatan ini kepada penduduk di sekitarnya dan juga kami dari felda kota Gelanggi 01 ialah, dapat memendekkan jarak perjalanan ke Bandar Temerloh.

Masa yang di ambil jika mahu pergi ke Temerloh sekarang, iaitu sebelum siapnya Jambatan Kuala Krau ialah, Dari felda kota gelanggi 01 ke Simpang Jengka 8, 10 minit, dari Simpang Jengka 8 ke Jerantut, 15 minit, dari Simpang Jerantut ke Kuala Krau 25 minit, dari Kuala Krau ke Temerloh 20 minit. Jumlah masa 70 minit @ 1 jam 10 minit ( ujian di atas berdasarkan kelajuan kereta 80 - 100 km sejam, kadar yang sederhana)


Apabila Jambatan Kuala Krau siap kelak, masa yang diambil ialah dari felda Kota Gelanggi 01 ke Simpang Jengka 8, 10 minit, dari Simpang Jengka 8 ke Kuala Krau melalui Jengka 9, 12, 13, felcra Rumpun Makmur dan seterusnya Jambatan Kuala Krau ialah 25 minit, dari Kuala Krau ke Temerloh 20 minit, jumlah 55 minit, masa yang dapat dijimatkan, 15 minit.

Setelah balik, sebelum saya sampai ke rumah, saya singgah sebentar di Simpang jengka 8, meninjau kawasan perumahan di Jengka 8, kawasan perumahan ini sudah 60 peratus siap, tetapi sedang menghadapi masaalah kewangan dan telah tergendala, entah bilalah agaknya akan siap.






Jadikan Kuala Krau pusat pertumbuhan baru






2 ulasan:

Redz da Tsar berkata...

Haha...

100kmj masih sederhana? Dah overspeed dah tue... Maksima bukan 90kmj ker?

(Keh kalau bawak kancil pon moh lari 100kmj)

sampai depan Syariff Ahmad slow sket sebab selalu ada speed trap... haha

LKTP1436 berkata...

Terima kasih Redz da Tsar,

Saya ni jenis suka bawa laju, 120km tu biasa je.... sbb tu 80...100 km masih sederhana.
Kena juga saman......tapi masih juga laju.....walaupun laju, masih ikut peraturan, double line tak potong.