06 Januari 2010

Aiiikkkkkk kamu yang mencurinya ye ?

PETALING JAYA 6 Jan. - Seorang anggota tentera berpangkat sarjan, N. Tharmendran, 42, dan seorang ahli perniagaan, K. Rajandran Prasad, 37, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen hari ini atas tuduhan bersubahat mencuri dan melupuskan dua enjin jet pesawat. - UTUSAN
K. Rajandran (kanan) dan seorang anggota tentera berpangkat Sarjan, N.Tharmendran (kiri), yang didakwa berhubung kehilangan dua enjin Pesawat F-5E milik TUDM dihadapkan ke Mahkamah Petaling Jaya pagi tadi.



Apabila saya membaca berita diatas, saya teringat kepada " keling " beli besi buruk, yang sering merayau-rayau di sekeliling kampung dan berteriak dari atas lorinya " besi buruk, besi buruk, besi buruk ada ka..."
( maaf ye kerana saya panggil keling, iaitu merujuk kepada orang India, sebab orang kampung selalu panggil keling)

Rupa-rupanya keling beli besi buruk ni, dah naik statusnya, boleh niaga juta-juta.....wow... hebat, hebat, ada hubungan bisnes diluar negara pulak tu.............., dan yang lebih hebatnya.....boleh jual enjin jet secara timbang kilo tu........................... kah...kah...kah.

Nasib baik lakunya 50 juta sebiji x 2 biji...............100 juta...beb.

Dah lah gitu, kehilangannya dah setahun baru disedari .............

Aiiiiiiiiii malunya tentera Malaysia, jadi berita dunia pulak tu......rupa-rupanya yang mencurinya, dan pembelinya ..........keling beli besi buruk.


Persoalannya, apabila saya tanya kepada 20 orang responden, semuanya kata karut....... kenapa karut ?

Dia orang cakap, tak munasabah langsung, tak kanlah sarjan je buat kerja ni, pulak tu beritanya terpendam begitu lama, macam menyembunyikan sesuatu je.................

Saya cakap, hai......... tak kan tak percaya, kan yang buat pendakwaan tu peguam negara, " alah.....semua tu saja nak tutup cerita sebenar je ".............kata mereka.

Saya terdiam dan berfikir......kalau macam ini, tiada jalan lain lagi bagi menyakinkan rakyat, tubuhkan sahaja Suruhanjaya DiRaja baru selesai.

Saya teringat kepada kes lama, apabila Datuk Sri Anwar Ibrahim di pukul didalam lokap di Bukit Aman dulu sampai lebam mata, mula-mula di arahkan Polis siasat, siasat punya siasat keluar kenyataan, bahawa memang benar DSAI di pukul, tetapi Polis yang menyiasat kes tersebut tidak berani menamakan orang yang memukulnya, sebab pegawai penyiasat tersebut adalah dari pangkat rendah.

Akhirnya setelah di tubuhkan Suruhanjaya Di Raja, barulah di ketahui bahawa yang memukul DSAI ialah ketua Polis Negara sendiri iaitu Rahim Noor.

Begitu juga didalam kes pembunuhan Atantuya, yang kena hukum gantung ialah 2 orang Polis dari UTK, persoalan siapa yang mengarahkan 2 orang Polis ni membunuh tidak terjawab sampai sekarang.

Oleh itu kalau nak tahu siapa sebenarnya yang mengarahkan keling besi buruk itu mencuri enjin jet tersebut, maka tiada pilihan lain lagi kecuali di tubuhkan SJD, itu saja jalannya.

Tetapi tak tahu pulak lah, kot, kot sengaja tak nak tubuh SJD bagi menutup pekung yang terlalu besar ................. munkin juga........................






2 ulasan:

gayapeneroka berkata...

aku takl kita aku nak copy juga....
kah...kah...

LKTP1436 berkata...

kepada Gaya Peneroka,

sdr nak copy ? ok lah.