16 Januari 2009

TERSILAP LANGKAH AKHIRNYA KECEWA SEUMUR HIDUP

ZAITON menenangkan suaminya, Muda selepas mendengar keputusan Mahkamah Tinggi di Kuala Terengganu .

KUALA TERENGGANU - Hilang tanah kepada 'cucu saudara'.
Itulah yang dialami pasangan Muda Mat Zin, 80, dan isterinya, Zaiton Ishak, 69, selepas Mahkamah Tinggi di sini menolak tuntutan terhadap sebidang tanah mereka yang dipindah milik kepada seorang lelaki, Mamat Ross Bakar pada Mac 2005.

Hakim Ahmad Zaidi Ibrahim ketika membuat keputusan itu berkata, selepas meneliti keterangan semua saksi, beliau mendapati tanah tersebut dipindah milik dengan cara sah walaupun mereka mendakwa sebaliknya.

Ujarnya, ini berdasarkan keterangan Penolong Pendaftar Tanah Daerah Kuala Terengganu semasa perbicaraan sebelum ini bahawa pemilik tanah iaitu Muda menyatakan dia faham dan setuju untuk memindah milik tanah seluas 1.031 hektar itu.

Katanya, keterangan pasangan tersebut bahawa berlaku penipuan dan mendakwa Mamat Ross yang berusia 51 tahun bukan cucu saudara mereka juga telah gagal dibuktikan.

Jelasnya, berdasarkan keterangan beberapa saksi semasa perbicaraan kes menunjukkan bahawa mereka memang mempunyai pertalian saudara.

Katanya, ini dikuatkan lagi apabila pada borang 14A (pindah hak milik) turut tertulis penyerahan hak milik tanah dibuat daripada 'toki (datuk) saudara kepada cucu saudara.'

"(Lagipun) adalah tidak munasabah untuk melakukan pindah milik tanah tanpa sebarang ikatan persaudaraan," kata Ahmad Zaidi dalam keputusannya di sini semalam.

Dalam tuntutan saman yang difailkan pada 2006, kedua-dua warga emas itu meminta status pindah milik tanah di Bukit Rawa, Batu Rakit dibatalkan dan aset itu dikembalikan kepada mereka.

Itulah yang berlaku apabila sepasang suami isteri, Muda Mat Zin, dan isterinya, Zaiton Ishak, yang tidak mempunyai anak, lantas terlalu mengharapkan kepada cucu saudaranya, agar menjaganya dihari tua.

Semasa belum berlaku pertukaran nama tanah tersebut kepada cucu saudaranya Mamat Ross Bakar, cucu saudaranya itu sangat mengambil berat terhadap kesihatan, kewangan, dan makan minum pasangan terbabit.

Malangnya apabila selesai pertukaran nama tanah tersebut, cucu saudaranya itu telah berubah sikap, dan lebih teruk lagi, terus menghilangkan diri dan menyebabkan pasangan terbabit merasa tertipu .

Apa yang berlaku kepada pasangan tua ini, munkin boleh dijadikan ikhtibar kepada semua peneroka Felda diseluruh negara, terutama yang tidak mempunyai anak, agar berhati-hati dengan lakunan yang kadang-kadang nampak seperti benar-benar ikhlas.

Janganlah terlalu mudah, memindah milik tanah, kepada sesiapa pun, selagi hayat masih ada, munkin kaedah, membuat wasiat melalui Amanah Raya, sebagai salah satu cara, mengatasi masaalah yang berlaku seperti diatas.

Oleh kerana terlanjur sedang membincangkan tentang pertukaran nama tanah, maka penulis teringat satu kisah benar yang terjadi di Felda kota gelanggi 01, iaitu kampung penulis sendiri .

Kisah ini terjadi beberapa tahun yang lampau, kisah bermula, apabila si ayah, Ahmad ( bukan nama sebenar ) yang telah pun kematian Isteri beberapa tahun yang lalu dan sedang sakit tenat, telah bertindak menukarkan nama tanahnya yang seluas 14 ekar itu, yang baru sahaja menerima hak milik dari Felda, kepada salah seorang anaknya Ali (bukan nama sebenar) yang paling boleh diharap.

Tidak beberapa lama selepas itu, sibapa tadi, telah meninggal dunia, kebetulannya, Ali yang menerima hak milk tanah tersebut, memang seorang yang betul-betul amanah, dia telah pun bekeluarga dan mempunyai tiga orang anak.

Ali yang menerima hak milik tadi telah menjalankan tugasnya dengan cukup berdidikasi dan bertimbang rasa, semua adik beradiknya yang seramai lima orang, telah menerima habuan hasil kelapa sawit dari tanah tersebut, yang diuruskannya, dan dibahagi secara sama rata, termasuk dirinya.

Memang tidak silap lagi, bapanya memilih dia sebagai penerima hak milik tanah itu. Masa berlalu begitu pantas, nak dijadikan cerita, si Ali pula yang meninggal dunia.

Selepas sebulan, pewaris tanah tadi, iaitu janda simati, Esah (bukan nama sebenar) telah kepejabat tanah dan membuat tuntutan pertukaran nama dari nama simati kepada namanya.

Mulai dari tarikh tersebut, hak milik tanah itu bukan lagi, hak milik simati (Ali) dan adik beradiknya yang lima orang itu tidak berhak lagi terhadap tanah tersebut .

Pengajaran yang diperolehi dari kisah ini ialah, sibapa (Ahmad) sepatutnya, kalau pun terpaksa menukarkan nama tanahnya kepada si Ali, sepatutnya, dipanggil dahulu semua anaknya, menantunya, dan beberapa orang lagi yang boleh dijadikan saksi.

Diberi penerangan, bahawa, walaupun tanah ini akan ditukar nama kepada Ali, tetapi Ali hanya sebagai pemegang amanah sahaja, andaikata jika si Ali meninggal dunia, maka pemegang amanah tersebut, perlulah ditukar kepada yang difikirkan layak diantara adik beradik Ali yang lain.

Sebaik-baiknya, dibuat surat pengistiharan dengan ditanda tangani oleh dua orang saksi dan salinannya dipegang oleh semua adik beradik Ali yang lima orang itu, lebih cantik lagi jika dimatikan stem di pejabat Daerah .

Jika ini dilaksanakan, tidaklah berlaku, adik beradik aruah Ali berputih mata kerana melihat harta pusakanya terlepas ketangan bekas iparnya yang kebetulannya memang sudah senang, jika dibandingkan dengan adik beradik aruah Ali itu .

Untuk menambah parah, bekas iparnya itu telah pun berkahwin lain, dan kini telah pun mempunyai anak .........

Sekian untuk kali ini, sampai jumpa lagi............



Tiada ulasan: