19 Januari 2009

MANA LEBIH BAIK, SAMA ADA SERAH KEPADA FELDA ATAU URUS SENDIRI







Apabila kita berbual-bual dengan orang dari luar felda dan ditanyakan apakah kebun saya yang didalam felda diuruskan sendiri atau diserahkan kepada felda untuk menguruskannya, juga ditanyakan mana lebih baik sama ada diserahkan kepada felda atau diuruskan sendiri

Saya biasanya terpaksa mengambil masa yang agak panjang untuk menjelaskannya, saya katakan, bahawa persoalan ini sebenarnya mengikut keadaan personaliti seseorang .

Jika seseorang itu jenis yang rajin, kuat berusaha, masa pun ada dan kewangan pula baik,
maka dia layak untuk menguruskan kebunnya sendiri, tetapi jika seseorang itu agak malas, badan pula kurang sihat, masa tak ada, sentiasa sibuk dengan urusan lain, ditambah lagi kewangan kurang baik pula, maka lebih baiklah dia serahkan sahaja kebunnya di uruskan oleh felda .

Tetapi saya pula termasuk didalam kumpulan, masa tidak ada, kerja kebun agak liat sedikit (bukan malas, hai tak mau mengaku tu....) tetapi lebih seronok nak urus tadbir sendiri, oleh itu semua pakai upah, sama juga macam felda, saya upah, felda pun upah juga ...................

Kelebihannya kaedah yang saya pilih, jika dibandingkan dengan orang yang serah kepada felda
ialah saya boleh memantau seratus peratus, semua kerja yang dilakukan oleh pekerja saya.

Maka hasilnya juga jauh lebih meningkat, jika dibandingkan dengan orang yang serah kepada felda, almaklumlah, yang diurustadbir oleh felda, kawasan jagaannya luas, ditambah dengan kerenah pekerja yang pelbagai dan banyak juga kawasan yang tidak berapa subur, berpaya, dan sebagainya, yang hasilnya juga kurang, tetapi dibahagi sama rata mengikut sistem blok .

Oleh itu jawapannya ialah, menang-menang, maksudnya, ada ketikanya memihak kepada orang yang serah kepada felda dan ada ketikanya memihak kepada orang yang urus sendiri, semuanya
bergantung kepada siapa orang tersebut, dan bagaimana keadaan dia menguruskan kebunnya .

Tetapi jikalau kebun seperti gambar sebelah ini, lebih baiklah serah aje kepada felda . Buat malu kepada kumpulan urus sendiri je........... begitu juga dengan yang pokok tinggi tu............ sampai bila nak biar macam tu.........

Ha.......kalau yang bersih tu........batang sawit pun besar-besar.............tandanya baja cukup lah tu oi......barulah boleh nak urus sendiri pun.......betul tak....





























Tiada ulasan: