12 Disember 2009

Menjawab ulasan.................

Pada posting saya yang lepas, saya telah menulis satu lapuran tentang dialog yang saya hadiri di felda Mayam, Bera, Pahang. Seperti biasa didalam lapuran yang saya tulis, saya akan menulis mengikut apa yang saya lihat dan saya fikirkan.

Munkin ada orang yang tidak bersetuju dengan tulisan saya, itu tidak menjadi masaalah bagi saya kerana apa yang penting, saya dapat sampaikan apa yang ingin saya sampaikan......

Setelah tersiar, maka muncullah komen seorang pembaca blog ini, yang menamakan dirinya Mooncake, dibawah ini saya siarkan kembali komen beliau dan jawapan saya buat tatapan saudara-saudara semua..........( Betul sdr-sdr boleh baca komen ini di ruangan komentar dibawah sana, tapi biarlah saya siarkan dimuka depan, supaya sdr-sdr boleh membacanya dengan lebih jelas)

Blogger Mooncake berkata...

Assalamualaikum..

Kerjasama dengan FELDA dan PPK...????

Yang inginkan kebebesan dan keuntungan orang urus sendiri..supaya dapat tawar menawar dalam masa menjual buah.. Nak beli baja dengan FELDA kononnyer nak dapat murah dan mudah. Boleh hutang dulu pastu bayar ngan buah...seronoknyer biler mendengarnyer..
Macam mane pula dengan perasaan orang masih bersama FELDA yang tidak berkeupyaan untuk urus sendiri kebun. Mereka sentiasa diperlekehkan, tak cerdik lah kononnyer.Urusan maintanence ladang diserahkan kepada FELDA dan kosnyer ditanggung pekebun yang bersama FELDA. Makin Botak la kepala dia orang.
Nak mintak duit dengan orang tanam sendiri nak buat maintanence jalan pertaniaann!!! jangan harap.. mintak 5 ringgit pun untuk urusan kampungpun..kena maki hamun. Itu belum lagi dengan kerja- kerja parit ladang. ermm entah lah..

Mereka usaha sendiri nie.. selalu mendabek dada mengatakan urus sendiri pendapatan gempak.. yelah hari ini hari mereka.. esok lusa belum tau. Pandai urus pendapatan selamat lah akan datang..sementara boleh ke ladang.. ye dak.

Peneroka bersama FELDA sabar ajelah... ALLAH MAHA ADIL DAN MAHA PENGASIH. Bagi peneroka yang bersama FELDA dan ingin keluar menjadi seperti mereka..tepuk dada tanyer selera..

Walau apapun.. FELDA tetap FELDA. Cara FELDA adalah tujuannyer.

Kiter daripada tak bertanah.. ada tanah... daripada hidup merempat..ada tempat berteduh.. dari negeri lain datang merantau mencari tanah. Daripada mendengar kata sampai dah boleh melawan..kena ingat tu..

Waallahuaalam...

2009 Disember 11 11:30




Berikut jawapan saya...................

Terima kasih Mooncake kerana membuat ulasan,

Berkaitan dng jalan pertanian diladang, kami masih ada duit simpanan bersama felda berjumlah L|K RM70,000.00 yang tersimpan entah berapa puluh tahun yg lepas.
Felda tidak pun mengira faedahnya,

Duit itu adalah duit bersama semasa belum tanam semula dahulu, cadangan telah pun dibuat agar wang itu di gunakan untuk membeli batu kapor utk jalan..........jadi tiada masaalahlah agaknya buat sementara waktu.

Tentang maintanence jalan, itu persatuan akan pujuk peneroka urus sendiri untuk membuat bayaran.... utk simpanan masa akan dtg, memanglah ada sesetengahnya yg berkira, tetapi tidak semua macam tu....

Tentang beli baja, bukan kita org yg minta tetapi felda yg menawarkan, munkin baja felda berlebihan kot, itu pun kalau mahal kita tidak mahu, lebih baik kita beli luar, kalau di luar lebih murah.

Tentang hutang baja, di luar pun boleh hutang, cuma yg penting kita jujur,

Kalau kita buat rekod baik, org berebut-berebut nak beri kita hutang, tetapi kalau kita rekod buruk, siapa pun tak mahu beri hutang.

Lagi satu saya harap sdr jangan bersikap bermusuhan dng org yg urus sendiri, ungkit itu dan ini, macam sdr itulah felda nya.

Perlu saya beritahu dan memperingatkan kpd sdr bahawa satu ketika dahulu kedapatan seorang dua peneroka yg urus sendiri, dng bongkaknya mengutuk felda dng bermcm-mcm kutukan sehingga satu ketika dia berkata lambang felda pun dia benci nak tengok, saya larang dia bercakap sombong seperti itu, tetapi dia tidak peduli.....

Akhirnya setelah setahun dua, dia serah balik kepada felda, dan kini dia memuji-muji felda pula....

Begitu juga ada seorg dua yg memang asalnya bersama felda, wah bukan main lagi puji nya dia kepada felda dan mengutuk org yg urus sendiri dng bermcm-mcm kutukan, tetapi kini dia telah ambil aleh kebunnya dan mengutuk felda pulak..... terbalik.

Oleh itu saya nasihatkan sdr jangan bersikap seperti mereka, jangan kutuk sana, puji sini, rasional lah didalam tindakkan, bukan apa! saya bimbang sdr juga nanti menjadi seperti mereka....ambil aleh kebun lepas tu.........mengutuk felda pulak....

Itu kita tidak boleh tahu, kalau Tuhan nak tunjuk dia akan tunjuk terus mcm apa yg terjadi kpd kedua-dua puak yg saya ceritakan diatas tadi...

Tentang Allah maha adil tu ....memanglah Allah tu maha adil, cumanya kita jangan berlebihan sangat, Membenci jangan berlebihan dan sayang pun jangan keterlaluan.

Berpada-padalah....felda bukan terlalu bagus dan peneroka pun bukan terlalu burok...........

Masing-masing ada kesilapan, oleh itu sama-sama pakat betulkan.













1 ulasan:

gayapeneroka berkata...

saya nak sambong nanti dalam blog saya...ha....ha....ramai orang tak faham dalam perkara ini atau buat-buat tak faham...