20 Disember 2009

Janganlah buat perangai macam ni..............

KUALA LUMPUR 20 Dis. — Jabatan Peguam Negara tidak mendakwa lima peguam dan 15 lain, yang ditangkap kerana enggan bersurai dalam perhimpunan haram kerana perhimpunan itu tiada unsur keganasan atau kekerasan, siasatan awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) diberitahu hari ini.

Pegawai penyiasat kes itu ASP Hoo Chang Hook berkata selepas penangkapan pertama melibatkan 14 orang dan penangkapan kedua lima peguam itu dan seorang wartawan, pihak polis telah merujuk kes itu kepada Pejabat Peguam Negara.

Hoo berkata hasil perbincangan dengan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Tun Abdul Majid Tun Hamzah, pihak polis diberitahu kes itu tidak perlu didakwa ke mahkamah atas alasan tiada unsur keganasan dan kekerasan.

Hoo berkata Tun Abdul Majid juga menasihati pihak polis supaya pada masa depan perlu berhati-hati dan tidak sewenang-wenangnya mengunakan Seksyen 28A Kanun Prosedur Jenayah dalam menafikan hak tangkapan untuk mendapatkan khidmat peguam.

Lima peguam yang ditahan itu adalah Puspawati Rosman, Fadiah Nadwa Fikri, Murnie Hidayah Anuar, Ravinder Singh Dhalliwal dan Syuhaini Safwan, manakala seorang lagi ialah wartawan akhbar Suara Keadilan, Law Teck Hao dan 14 lagi. - Bernama

Komen saya =

Sebagai rakyat yang cintakan keadilan, saya cukup terkilan dengan peristiwa yang berlaku sepertimana yang dilapurkan diatas, betapa Polis begitu mudah di peralatkan oleh mereka-mereka yang berkepentingan dengan menangkap sesuka hati orang-orang yang tidak melakukan sebarang kesalahan pun.

Kalau sekadar hanya berarak secara aman pun ditangkap dan dikurung didalam lokap serta tidak dibenarkan pula menemui peguam, seolah-olah layanan yang diterima oleh mangsa adalah seorang penjenayah yang begitu besar kesalahannya. Yang lebih mendukacitakan ialah mangsa tangkapan pula hanyalah beberapa peguam wanita.

Persoalannya, atas arahan siapakah tindakkan ganas sebegitu rupa dilakukan ?

Kalau dah kesalahannya begitu besar, kenapa tidak didakwa pula ? ooooo kerana tiada unsur keganasan atau kekerasan...................... cis sial punya olang, suka-suka tangkap ooooooo

Inilah yang aku bencinya.......seolah-olah negara kita tiada undang-undang, macam zaman Jepun, suka-suka tangkap, kurung..........dah tu.....di lepaskan......dan kamu mesti ucap terima kasih pada itu askar jepun kerana tidak pancung kamu....................aik....apa ni ?

Atau kisah di zaman fir'aun apabila ditangkap dua orang, kemudian pancung seorang dan seorang lagi di lepaskan dan beritahu orang ramai bahawa fir'aun berkuasa untuk menghidupkan dan mematikan seseorang.

Buktinya seorang di pancung dan seorang di lepaskan, kononnya jika dia mahu bunuh kedua-duanya dia boleh buat tetapi demi menunjukkan bahawa fir'aun berkuasa, maka di lepaskan seorang, maka seorang hidup dan seorang mati............ wah tuhanlah kononnya dia.

Oiiiiiiii janganlah ditiru perangai fir'aun tu............................................



1 ulasan:

Webmaster@Echam berkata...

Perangai dah nak tiru Firaun lah tu pakcik....