31 Julai 2009

Sementara nunggu goreng pisang masak.......

Minta maaf banyok-banyok weh, koi tengoh kering idea ni, maklumlah mengkalau nak cite he dalam felda je............ mane ade kesohnya lagi........tamboh lagi nak cite he kota gelanggi 01 je, lagi payoh.......maka kene tunggulah....

Sesambil nunggu kok datang idea tu, make koi petiklah kisoh-kisoh dari surat kabor, kalau awok orang tak nak bace pun takpe, koi bace sendiri je ....... kah..kah..kah.

Sebenornye, sejok koi melanggan internet ni, koi tok beli surat kabor doh, untung jugek weh, mase langgan surat kabor dulu, habis jugek RM50.00 sebulan, masa tu langgan Utusan Malaysia dengan majallah Al Islam je.

Masa ni dengan gune internet, koi boleh bace macam-macam surat kabor, blog lagi, baru kene RM61.00, hai kire untong lah tu....

Ok jangan banyok cite, bacelah rangkaian cerite dibawoh ni.............

  • Buaya kuning muncul di tengah laut
    SELAMA beberapa bulan Alang Darwes tidak berhasrat lagi untuk turun memancing terutama di sungai sama ada di lubuk mahu pun tebing sungai. Semua ini gara-gara sudah tiga kali beliau karam ketika memancing udang galah dan berdepan dengan sang bedal yang bermata merah tetapi tidak mengusiknya.
  • Suara melolong atas jambatan
    AZMAN, begitulah nama abang penulis yang lebih mesra kami panggil Itam saja. Itam anak kelima daripada sepuluh adik-beradik. Sewaktu bersekolah rendah, kami adik-beradik suka merayap di kawasan paya dan hutan berhampiran kampung atau memancing ikan. Masa itu sekitar tahun 70-an, masih banyak lagi ikan seperti haruan, putih, terbol dan keli dalam paya atau anak sungai tidak jauh dari rumah kami.
  • Diserang gerombolan lembaga putih
    HUJAN lebat berterusan berserta dengan angin kencang dan guruh bersahutan. Namun, kumpulan empat kaki pancing udang galah itu meneruskan misi mereka ke hulu Sungai Lembing, Pahang yang sangat terkenal dengan spesies sepit biru yang sangat lazat isinya.
  • Ular, suara misteri di air terjun Tengkil
    SETIAP kali pergi memancing di hulu sungai atau kawasan air terjun, penulis pasti teringat peristiwa yang berlaku pada dua tahun lalu. Kejadian berlaku ketika penulis pergi memancing ikan tengas di air terjun Sungai Tengkil di kaki Gunung Muntahak. Peristiwa itu tidak akan penulis lupakan sampai bila-bila.
  • Diserang kerbau jadian di ladang kelapa sawit
    MUSTAFA, Bakar, Jamal dan Hamid adalah sahabat karib yang amat gemar memancing. Hampir setiap hujung minggu mereka akan keluar untuk memenuhi hobi itu. Pantang mereka mendengar ada tasik, kolam , sungai atau tali air yang banyak ikan, pasti mereka akan pergi menduga. Bagaimanapun kumpulan pemancing ini tidak pula gemar memancing di laut.
  • Orang tua, harimau tepok jaga tasik Bukit Koman
    SEKITAR 1960-an, kawasan tertentu di Raub, Pahang menjadi sarang gerombolan komunis termasuk bekas lombong emas di Bukit Koman. Tempat itu sering dikunjungi anggota pengganas terbabit untuk mengambil air dan memancing.
  • Tidur di kelong, terjaga di kolam Ah Tong
    SEBAIK saja meninggalkan jeti Sungai Besar, Selangor pada tengah hari itu, sekumpulan lima orang kaki pancing Sungai Buluh diketuai oleh jagoan pancing kolam iaitu Zaidi, dipelawa tekong Yop Atan untuk turun memancing di tukun konkrit dan tukun bot karam yang sudah bertahun bersemadi di dasar laut.
  • Rebah dilanggar makhluk ghaib di pesta kepah
    PERISTIWA ini berlaku lebih kurang 28 tahun lalu. Ketika itu, aku masih kanak-kanak. Kampung kami dikejutkan dengan kehadiran kepah yang banyak di pantai berhampiran. Tidak pernah begitu banyak hidupan laut itu ditemui di pantai kampung kami.
  • Pulau Tokong Burung lesap dari pandangan
    DIA tidak menafikan bahawa laut menyembunyikan banyak misteri yang tidak terdapat di darat. Namun trip memancing selama tiga hari, dua malam yang dianjurkan oleh kumpulan enam pemancing itu kali ini menepati kehendak mereka yang diketuai seorang anak tempatan Kota Tinggi, Johor.
  • Tidur di lubuk, terjaga di pangkalan
    LIMA kali tarikh ditunda untuk turun memancing udang di hulu Sungai Semantan yang terdapat banyak lubuk udang galah bersepit biru tetapi sentiasa berdepan dengan bahaya sang bedal.
  • Kahar berkelah dengan kanak-kanak di tepi tasik
    SUDAH beberapa kali Kahar mengajak kami meredah puncak Bukit Raya di Kampung Budu dekat Kuala Lipis, Pahang. Konon katanya, di situ terdapat banyak pokok salak berbuah dalam pelbagai perisa. Beriya-iya dia memujuk tetapi kami tidak berapa yakin. Ramai penduduk memberi tahu seperti dakwaan Kahar tetapi apabila pergi, tiada sepokok salak pun dijumpai.
  • Mat Beruang muncul dua wajah
    BOLEH dikatakan pelbagai cerita yang didengar malah beberapa peristiwa aneh berlaku di hulu Sungai Bera, Pahang pada ketika itu yang dialami sendiri oleh kaki pancing yang tidak mengenal erti takut atau putus asa.
  • Allah gerakkan hati Kadri ke arah selamat
    PERISTIWA berlaku sudah agak lama, tapi masih menjadi tanda tanya di kalangan pemancing yang terbabit hingga ke hari ini. Bertitik tolak dari meninggalkan Kuala Parit Haji Baki Muar, lima pemancing anak tempatan melahirkan hasrat untuk melakukan ekspedisi memancing selama tiga hari dua malam di sekitar perairan laut pantai Sungai Muar meliputi perairan Tanjung Tohor di Batu Pahat, Johor.
  • Badrul ghaib dari bot, muncul di pulau
    SATU trip ekspedisi memancing laut diatur rapi oleh Razak, seorang pemancing serba boleh yang dilahirkan di Sabak Bernam, tetapi dibesarkan dalam keluarga nelayan di perairan Dungun, Terengganu.
  • Sesat cari perumpun di Sungai Derhaka
    KALAU tidak silap penulis, peristiwa itu berlaku pada 1997. Ketika itu, penulis baru menceburi hobi memancing udang galah. Lokasi terbaik memancing udang galah ialah di Sungai Permatang Bendahari, Penaga. Ketika itu, penulis baru berjinak-jinak belajar memancing udang galah.
  • Beruk gergasi kaut ikan dalam bot
    CERITA yang hendak dikongsi ini benar-benar berlaku ketika sekumpulan pemancing meneroka perairan Pulau Jerejak pada April 2003 lalu. Pada suatu malam selepas selesai mesyuarat di pejabat, penulis dan seorang rakan - Suhairi, singgah makan dan minum di sebuah gerai di Kubang Semang, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Sambil berbual datang pula rakan baik kami seorang peguam. Uzair namanya.
  • Puteri bunian teman Pak Su Nus tidur
    MASYARAKAT dulu, terutama yang tinggal di pedalaman begitu taksub dengan kepercayaan karut-marut. Antaranya fobia dengan bulan mengambang. Kehadiran bulan yang melimpahkan cahaya di segenap alam itu dikaitkan dengan beberapa kejadian berunsur tahyul. Kenapa ini boleh berlaku? Apakah minda mereka terpenjara dengan lakonan syaitan?
  • Makhluk menyerupai sepupu temani Hazwan
    HAZWAN memang tidak minat langsung untuk turut sama dengan kawan-kawan turun memancing sama ada di sungai, tasik lombong, kolam mahu pun di laut. Ceritalah apa pun mengenai keseronokan bertarung dengan ikan yang tersangkut di mata pancing atau bertarung dengan ikan bersaiz XL namun semua itu tidak langsung menarik minat Hazwan.
  • Hantu melolong di jambatan Kuala Sedili
    AZMAN begitulah nama yang diberi oleh abah dan emak kepada abang saya yang lebih mesra kami panggil Itam saja. Itam anak ke-5 daripada sepuluh orang adik-beradik. Sewaktu bersekolah rendah, saya, Itam serta adik-beradik yang lain suka merayap di kawasan paya dan hutan berhampiran kampung kami, pergi memancing ikan.
  • Arwah rakan beri ikan sembilang
    TRAGEDI ini terjadi 17 tahun lalu. Hobi memancing adalah lumrah aktiviti kami. Di sini, ingin penulis ceritakan pengalaman peribadi hampir 20 tahun yang lalu.
  • Disapa Nenek Mukut penjaga gunung Tioman
    BUDIN banyak menyaksikan keindahan Pulau Tioman melalui kaca televisyen. Malah terdetik hatinya pada satu hari nanti untuk ke pulau itu. Lebih menarik dan mengasyikkan lagi apabila Budin mengidamkan untuk memancing ikan bersaiz besar seperti rancangan pancing yang dilihatnya di peti televisyen itu.
  • Ular, suara misteri di air terjun Tengkil
    SETIAP kali pergi memancing di hulu sungai atau kawasan air terjun, penulis pasti teringat peristiwa yang berlaku pada awal tahun lalu. Kejadian yang berlaku ketika penulis pergi memancing tengas di kawasan Air Terjun Sungai Tengkil di kaki Gunung Muntahak, tidak akan penulis lupakan sampai bila-bila.
  • Gadis pengakap terjun dalam lombong
    CERITA ini adalah daripada pengalaman adik ipar saya. Dia memang boleh digelar kaki pancing malah tahap hantu pancing dan sewaktu dengannya. Cakaplah di mana tempat pancing baru, semua dia nak pergi. Dalam hutan atau ke laut dalam; dia memang tidak kisah. Pergi pagi atau malam pun tidak menjadi hal. Pukul berapa pun, dia memang tak kisah. Ajak saja, dia pasti pergi.
  • Penunggu pindahkan pemancing dalam lubuk
    "HATI-HATI... lubuk itu ada penunggu. Jangan buat tak menentu, cakap jangan lepas," demikian pesan Pak Dolmat kepada kumpulan pemancing yang singgah mengisi perut di warungnya sebelum bergerak ke Lubuk Bujang Jantan di hulu Sungai Kelantan.
  • Iblis siat kulit pokok terap
    DALAM perjalanan menaiki sampan dari Kuala Ketil menuju ke lubuk Batu Berarak di Sungai Sedim dekat Kampung Sidam, perasaan Wahab agak gugup. Fikirannya terbayang kisah yang menyeramkan pernah berlaku di kawasan lubuk berkenaan.
  • Wan Man bergendang di kampung bunian
    SUNGAI Rompin bukan saja tersohor dengan udang galah dan puluhan spesies ikan air tawar tetapi menempatkan pelbagai spesies hidupan bercengkerang seperti kepah, kupang dan siput.
  • Pontianak berang dilontar batu
    RAMAI pemancing pasti akan berdepan dengan pelbagai ujian dan pengalaman sepanjang mereka menceburkan diri sebagai pemancing sama ada suka, duka dan kadang-kadang aneh serta tidak kurang yang kelakar.
  • Teratai terkuak ditabur nasi kunyit
    TIGA malam berturut-turut beliau bermimpi kanak-kanak bermain di sebuah kolam dan ada antara mereka memberi makan ikan. Indah sungguh kawasan kolam itu ibarat taman bunga raja zaman dulu kala. Harum semerbak memenuhi persekitaran.
  • Terserempak bunian rai kenduri kahwin
    BUKAN mudah untuk menuntut ilmu daripada Tok Ngah Awang. Setakat minat belum tentu diterima menjadi anak muridnya...
  • Gangguan pontianak, buaya di Lubuk Cawan
    DUA jam menongkah arus, mereka masih belum tiba di Lubuk Cawan. Sepatutnya mereka sudah berada di lokasi berkenaan.
  • Dollah, Ali lemas dalam satu lubuk
    PEMERGIAN Dollah yang lemas di laut ketika memancing menjadikan lubuk itu dikatakan berhantu...
  • Tekong muda dirasuk cahaya lampu
    KALI ini, kita mencungkil pengalaman seorang tekong veteran nelayan laut dalam di Kuala Terengganu...
  • Hujan panas bawa petanda buruk
    ANAK muda ini kelahiran Tanjung Tualang, Perak, tetapi dibesarkan dalam kumpulan rakan muda darah petani di Sabak Bernam...
  • Pulau Aur, Tioman ghaib ketika siang
    INI cerita seorang teman pemancing lasak yang sering ke perairan Mersing bersama sekumpulan lapan pemancing dari Kota Tinggi dan Kluang, Johor...
  • Gadis ayu beri joran buluh bertuah
    MINGGU ini kita menyingkap kisah empat rakan pancing yang sering keluar menduga lubuk setiap hujung minggu atau hari kelepasan.
  • Bunian usung jenazah tengah malam
    “SIAPA meninggal? Malam-malam mengusung jenazah kat jalan Batu 13.” “Tak ada orang meninggal pun di situ. Batu 13 tu tempatnya keras.”
  • Isteri membisu, lampam mengganas
    BOLEH katakan hampir semua orang Kampung Tuan Mandak mengenali Ku Ngah. Beliau pernah digelar sebagai gila mengail...
  • Abu nyenyak di atas pokok jejawi
    HARI itu hujan renyai-renyai turun dalam kawasan kami memancing yang agak jauh dari perkampungan yang baru diteroka oleh masyarakat Melayu
  • Pemancing udang berpaut di belakang buaya
    PADA mulanya beliau tidak menyangka sebatang kayu balak sebesar batang kelapa dan panjangnya hampir dua meter menyelamatkannya daripada...
  • Perempuan tua beri ramuan khasiat haruan
    APA yang tidak kena pada jorannya. Tiga petang berturut-turut memancing, haruan juga yang dibawa pulang. Hendak dibuang rasa bersalah...
  • Hamparan indah di puncak Bukit Pelangi
    AIR terjun Bukit Pelangi di Sungai Lembing, Pahang, dikatakan sangat terkenal kerana keindahannya.
  • Lembaga seperti pelajar di Hutan Royal Belum
    PADA pertengahan 2004, seramai 33 pelajar lelaki yang mendaftar mengikuti perkhemahan bina semangat tiba di Masjid Bandar Baru Sentul. Masing-masing siap dengan pakaian, makanan dan peralatan perkhemahan yang dijangka empat hari tiga malam di kaki gunung Hutan Royal Belom, Perak.
  • Memancing di tasik, muncul di lautan
    MISTERI hilang daripada kumpulan masih mengisi halaman misteri kali ini. Semuanya mengaitkan peristiwa kaki pancing di tasik yang jauh dari perkampungan. Lokasi terpencil seperti itulah yang menjadi kegilaan sebahagian pemancing lasak.
  • Burung camar tunjuk lubuk ikan
    HAMPIR tiga bulan kumpulan yang menggelarkan dirinya Naga Sari yang rata-rata kalangan kaki pancing dari Kota Tinggi, Sempang Renggam dan kawasan sekitarnya.

Tiada ulasan: