02 Julai 2009

Bakke Salleh Presiden Felda Global ?

Teruja sungguh saya setelah menatap berita mengenai felda di utusan malaysia hari ini dengan tajuk Perdana Menteri lancar Felda Global dan Felda perlu jadi syarikat multinasional.

Berita pertama menyebut bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan sekarang adalah masanya untuk Felda menjadi sebuah syarikat multinasional (MNC) dalam bidang pertanian multi-crop di peringkat antarabangsa.

Najib seterusnya berkata ‘‘Misi utama Felda Global ialah untuk membangunkan kekuatan dalam empat bidang perniagaan iaitu pertanian, minyak dan lemak, oleochemical serta logistik di peringkat antarabangsa,’’

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Felda Global yang menandakan bermulanya perjalanan Felda untuk mengembangkan aktiviti di luar negara dengan menetapkan pelaburan bernilai RM6 bilion dalam tempoh lima tahun di sini hari ini.

Najib berkata, wawasan beliau bagi syarikat tersebut ialah agar menjadi sebuah institusi yang mempunyai modal insan yang berkepakaran, membudayakan kejayaan berprestasi tinggi dan berpegang kepada standard yang tinggi dalam nilai-nilai utama.

Ujar beliau, ahli lembaga pengarah dan pengurusan Felda Global mempunyai tanggungjawab yang mencabar bagi menukar Felda menjadi MNC bertaraf dunia serta dihormati dalam bidang pertanian multi-crop.

‘‘Dengan adanya syarikat baru ini yang merupakan sayap komersial, Felda akan lebih jelas dalam arah yang dituju serta tanggungjawab perlu dilaksanakan bagi mencapai wawasan kerajaan bagi tempoh 50 tahun akan datang.

‘‘Struktur baru ini akan membolehkan Felda melaksanakan polisi pentadbiran dengan lebih cekap dan berwibawa bagi pelaburan komersial berdasarkan kepada tadbir urus antarabangsa serta lebih jelas dalam menterjemahkan peranan serta tanggungjawab yang dipikul,” katanya.

Najib memberitahu, pengasas Felda dulu yang berani mengharung banjir, cuaca yang tidak menentu, berhadapan dengan keadaan yang merbahaya serta kawasan muka bumi yang sukar bagi meletakkan Felda dalam kedudukan yang dihormati sekarang.

Sehubungan itu, katanya, pengurusan Felda Global juga perlu tabah menempuh pelbagai cabaran yang akan dihadapi dalam usaha mencapai misi yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka.

‘‘Kita sekarang tinggal di dalam dunia tanpa sempadan yang mana ‘padang permainan’ telah diratakan dengan sekatan perdagangan telah dihapuskan yang menyaksikan syarikat-syarikat Malaysia telah berusaha untuk melabur di luar negara.

‘‘Syarikat-syarikat ini tahu bahawa risiko yang dihadapi adalah tinggi dan keuntungan hanya bagi tempoh jangka pendek serta sederhana tetapi menyedari, untuk berjaya, mereka perlu mengerakkan inovasi dan mengadakan kerjasama yang betul bagi bersaing dalam keadaan sekarang,’’ katanya.

Najib memberitahu, Felda Global juga perlu melaksanakan perkara tersebut, jika tidak syarikat ini hanya akan beroperasi di negara sendiri dan paling buruk akan mendapati produk yang ditawarkan tidak lagi sesuai berikutan persaingan yang sengit.

Begitulah harapan dan semangat Najib semasa melancarkan projek Felda Globalnya, kita sebagai peneroka felda hanya mendoakan semoga Felda Global bakal meraih kejayaan.

Persoalan yang bermain dikepala saya ialah mengenai perlantikan Datuk Mohd. Bake Salleh sebagai Presiden Kumpulan Felda Global, ini adalah kerana sebelum ini sudah terdengar desas desus bahawa kononnya Datuk Bakke ini membawa masaalah kepada keuntungan felda.

Amatlah malang jika desas desus berkenaan adalah benar, lebih malang lagi jika Datuk Najib mengetahui perkara ini tetapi masih melantiknya sebagai Presiden Felda Global, malah bertambah malang jika sesudah bertahun-tahun nanti kehadapan, baru di ishtiharkan kononnya felda kerugian berbilion ringgit akibat pelaburannya di luar negara.

Diketika itu nanti di sebutkan bahawa antara punca kerugian ialah kerana dibawah Bakke Salleh tersebut, perbelanjaan adalah tidak terkawal, serta banyak dihabiskan kepada perkara-perkara yang tidak penting serta membazir akibat untuk menjaga imej koperat.

Begitulah selalunya yang berlaku, andainya ini yang berlaku nanti, maka tamatlah keagungan felda seperti mana tamatnya zaman keagungan MAS, akhirnya kita melihat betapa sukarnya Idris Jala untuk memulihkan semula MAS.

Somoga ini hanyalah khayalan saya sahaja dan diharapkan perkara ini tidak akan berlaku, kerana jika ianya berlaku, sudah tentu ia adalah satu malapetaka besar bagi seluruh peneroka felda.

Felda Logo


1 ulasan:

Gaya peneroka berkata...

Pendapat saya ia akan berlaku juga....
Sedia maklum KPF apabila ambil alih Dmart kita mengalami kerugian dan tahun ini bonus hanya 12% sahaja.dan dengan berita tak rasmi KPF nak masuk dalam bidang perumahan peneroka pula...entahlah....