24 Julai 2009

Apakah harapan tinggal harapan ?

Setelah lebih dari 100 hari Datuk Sri Najib menjadi Perdana Menteri Malaysia, saya sebagai orang Jerantut, sangat mengharapkan beliau memberikan perhatian kepada Daerah yang sangat ketinggalan ini, namun sehingga kini tiada kedengaran bahawa beliau akan mengadakan lawatan ke Daerah Jerantut.

Sesungguhnya Daerah Jerantut adalah Daerah yang sangat malang, sejak puluhan tahun yang lampau ahli Parlimennya sering sahaja adalah dari golongan yang tidak berkeliber, tidak bertokoh, oleh itu tidak layak menjawat jawatan penting didalam kabinet.

Kerana itu banyak projek yang sepatutnya di laksanakan di Daerah ini seperti Politiknik, Kolej Kominiti, Maktab Rendah Sains Mara dan sebagainya telah disambar dan dibawa ke Daerah lain, yang diletakkan di Jerantut ialah Pusat serenti untuk penagih dadah dan sekolah untuk budak-budak jahat yang di panggil Tunas Bakti.

Terkini ahli Parlimennya adalah Tengku Azlan, iaitu adik kepada Sultan Pahang, seorang yang berasal dari Daerah Pekan dan menetap diKuala Lumpur, telah tiga penggal beliau menjadi ahli Parlimen di Daerah ini dan tidak mustahil jika pilihan raya akan datang beliau sekali lagi beradu nasib di Jerantut, maka kita orang-orang Jerantut mohlah beramai-ramai memangkahnya.

Kenapa saya mengajak orang-orang Jerantut memangkahnya ? sebab kita orang-orang Jerantut
adalah dungu-dungu belaka.............

Sebut je dari keturunan raja........ho...berkejar ...........

Akhirnya apa yang dapat ? hapah pun tadak............

Antara yang perlu di minta dari Datuk Sri Najib untuk dilaksanakan didaerah Jerantut ialah sebatang jalan dari Jerantut, ke Kuala Tembeling dan terus ke Sungai Lembing di Kuantan, jika jalan ini di bina nescaya akan memendekkan jarak dari Jerantut ke Kuantan yang sekarang memakan masa 2 jam kepada 1 jam sahaja.

Bagi diri saya pula jika ditanya apa harapan saya kepada Datuk Sri Najib sebagai PM yang berasal dari Negeri Pahang, saya sesungguhnya sangat mengharapkan agar beliau membina landasan kereta api berkembar dari Kuantan ke Kuala Lumpur.

Andainya beliau berjaya melakukannya, maka orang-orang Pahang bolehlah berbangga mempunyai seorang Perdana Menteri dari Negeri Pahang, tetapi sayangnya baru-baru ini beliau mengumumkan pembinaan Jambatan ketiga dari Singapura ke Johor............nak buat apa...

Bangunkanlah Pahang ni.............. Jambatan di Johor tu dah ada dua........cukuplah....tu.







2 ulasan:

Omen Necrofis berkata...

Pemikiran org melayu amat sukar utk diubah.. terutama peneroka-peneroka FELDA... segala pembangunan yg perlu disediakan utk rakyat adalah menjadi TANGGUNGJAWAB kerajaan... seumpama tanggungjawab ayah kpd anak-anaknya.

pada fikiran koi... letak je sesapa bertanding di Parlimen Jerantut.. gerenti boleh menang.. mereka bukan menilai calon.. tetapi parti...

Dr.Hamzah apa kurangnyer...! muda dan berprofesional!

Dzulkarnain Mohamad berkata...

betul sangat..saya pun ada fikir macam ni sejak zaman budak2 lagi..nak sangat najib jd pm..tp bila dia dah jadi pm saya rasa mcm x ada beza langsung. x excited lgsung.

pahang tetap mcm pahang yg dahulu..
jerantut tetap jerantut yang dahulu. kita nak juga pusat pengajian dibina di daerah ni. cawangan pun cukup le..
sampai skang jerantut cuma gah dgn pusat serenti.