03 Ogos 2009

Tak mahu susah

Dalam sehari dua ini, banyak sungguh kisah mengenai perarakan menentang Isa yang dipaparkan didalam blog, banyak sekali blog yang menceritakan pelbagai kisah, ada yang secara langsung dari tempat kejadian dan ada yang menceritakan pengalamannya kemudian, siap dengan gambarnya sekali.

Saya yang mengambil pendekatan berkecuali didalam hal ini, tetapi tetap merasa kasihan juga terhadap rakan -rakan yang menerima penangan peluru getah, belantan, bom asap pemedih mata dan meriam air yang mengandungi cecair bewarna serta menyebabkan gatal dan pedih.


Semasa berbual dengan rakan-rakan, ada diantara mereka yang menganggap bahawa menunjuk perasaan dijalanan adalah perbuatan bodoh, menyusahkan diri sendiri dan menyusahkan pengguna lain.

Itu adalah suara-suara yang tidak dapat memahami kenapa tunjuk perasaan perlu dilakukan, sedangkan kerajaan bersedia dan sedang memproses pindaan terhadap akta ISA yang di pertikaikan.

Manakala di pihak yang melakukan tunjuk perasaan, merasakan sudah tidak sabar lagi menunggu hasil yang dijanjikan, tetapi masih juga tidak kunjung tiba pindaan yang diharapkan malah mereka minta lebih lagi iaitu dimansuhkan terus ISA, sesuatu yang kerajaan tidak bersedia melakukannya.

Memang diakui, apabila diadakan tunjuk perasaan secara besar-besaran seperti ini, pasti mengundang kesusahan kepada banyak pihak, penguna jalan raya, peniaga dan orang awam yang tidak terlibat dengan upacara sebegini.

Tetapi tunjuk perasaan secara aman adalah perkara yang lumrah dilakukan oleh kebanyakan rakyat dimana-mana negara pun sebagai satu cara menzahirkan bantahan terhadap dasar-dasar kerajaan yang tidak di sukai oleh orang ramai.

Tunjuk perasaan juga adalah lambang kebebasan didalam sesebuah negara yang mengamalkan sistem demokrasi.

Ada diantara tuntutan penunjuk perasaan ini yang berjaya di perolehi, tetapi yang banyaknya adalah berakhir dengan kegagalan, tetapi tunjuk perasaan tetap dilakukan juga, munkin kerana tiada pilihan setelah tuntutan melalui saluran lain telah gagal membuahkan hasil.

Oleh itu munkin sudah sampai masanya kerajaan membenarkan tunjuk perasaan diadakan tetapi perlulah dilakukan ditempat-tempat tertentu seperti di Stadium misalnya yang boleh dibenarkan sekali pemimpin-pemimpin tertentu menyampaikan pidatonya.

Masaalahnya di pihak kerajaan selalunya tidak suka di pihak lawannya memperolehi peluang untuk menunjulkan dirinya, memberi peluang kepada lawan untuk menemui rakyat seramai munkin adalah seumpama memberi pedang kepada lawan yang tidak bersenjata.

Sebenarnya sikap begini adalah lumrah kepada mana-mana pihak yang berpeluang menjadi pemerintah.

Tambahan pula banyak tunjuk perasaan sememangnya dianjurkan oleh pihak pembangkang, maka mengharapkan kerjasama dari pihak kerajaan didalam hal seperti ini , samalah seperti mengharapkan kerajaan menyerahkan kuasanya kepada pembangkang secara relahati, sesuatu yang tidak munkin terjadi.

Munkin atas sebab-sebab inilah maka penunjuk perasaan dimana-mana negara pun akan memilih jalanraya di pusat bandar yang sibuk dan ramai orang sebagai lapangan untuk menunjuk perasaan, serta berdepan dengan Polis pencegah rusuhan adalah sesuatu yang dijangkakan.

Lagi pun, tujuan tunjuk perasaan diadakan adalah untuk menunjukkan kepada umum bahawa kumpulan mereka mendapat sokongan terbanyak, oleh itu mereka mengharapkan bantahan tersebut akan di berikan perhatian oleh pihak yang sedang memerintah serta menunaikan hajat mereka.

Atas dasar yang difahami bersama itu, maka apabila para penunjuk perasaan dihujani dengan meriam air, dengan gas pemedih mata, dengan belantan dengan peluru getah dan sebagainya, perlulah diterima dengan redha kerana semua ini sudah dijangkakan sejak sedari awal sebelum menyertai tunjuk perasaan lagi.

Semua kesulitan yang diperolehi tersebut adalah sebagai pengorbanan yang terpaksa diterima untuk mencapai sesuatu hasrat, tanpa pengorbanan adalah tidak munkin diperolehi sesuatu yang dihajatkan.

Kepada rakyat yang mengambil sikap berkecuali seperti saya, adalah jenis yang mahu terima perubahan tetapi tidak mahu berkorban, tidak mahu susah, apakah boleh mencapai apa yang dihajati ?









Tiada ulasan: