10 Julai 2009

Penyelewengan didalam JKKK felda ?????????

Seperti perkampungan lain didalam felda, felda ???????? tidak terkecuali dari sistem pentadbiran yang di laksanakan.

Di satu ketika dahulu iaitu sebelum peneroka menerima surat hak milik, pentadbiran didalam rancangan di uruskan oleh Pengurus rancangan serta dibantu oleh Naib pengerusi Jawatan Kuasa Kemajuan Rancangan ( JKKR ) serta barisan exconya, mereka akan mengadakan mesyuarat setiap bulan, serta segala aktiviti dilaksanakan dan dibiayai oleh wang peneroka sendiri melalui potongan gaji bulanan.

Diketika itu exco JKKR di wakili oleh ketua blok, oleh itu setiap blok ada wakilnya, dan pemilihan ketua blok pula adalah berasaskan undian, sama ada sulit atau secara mengangkat tangan, kerana itu perkiraan pegangan politik kurang di ambil kira dan Naib Pengerusi tadi di pilih dari kalangan ketua-ketua blok tersebut.

Tetapi setelah bayaran kembali selesai di kutip dan peneroka telah menerima surat hak milik masing-masing, maka atas arahan kerajaan negeri, semua tanah rancangan yang telah selesai menjelaskan bayaran kembali hendaklah bertukar kepada sistem Jawatan Kuasa Kemajuan kampung (JKKK).

Perbezaan diantara JKKR dengan JKKK ialah, exco JKKR di pilih secara undian dan peneroka bebas memilih sesiapa sahaja yang di fikirkan layak serta berkebolehan sebagai wakil mereka, manakala exco JKKK adalah dilantik oleh Ketua Kampung atau dipanggil Tok empat, manakala Tok empat tersebut pula dilantik dari kalangan ketua Umno dan perlantikkan pula di buat oleh kerajaan negeri, malah pendirian politik seseorang di ambil kira sebelum dilantik.

Keistimewaan Tok Empat ialah, ianya di bayar gaji bulanan oleh kerajaan negeri, tetapi naib pengerusi dahulu tiada gaji bulanan, cuma di bayar imbuhan tahunan sahaja.

Perlantikkan exco JKKK di lakukan diatas penilaian Tok empat serta munkin sedikit nasihat dari Pengurus rancangan, dan satu lagi kretria yang tersembunyi, yang juga diambil kira sebelum perlantikan seseorang exco JKKK ialah, calon tersebut mesti dari kalangan " yes man ", memang diakui kadangkala terlantik juga seorang dua dari kalangan luar ketegori " yes man" tetapi munkin Tok empat telah yakin bahawa calon tersebut boleh dikawal.

Antara kelemahan ketara didalam pemilihan exco JKKK selain yang saya senaraikan diatas ialah,
terlantik orang dari kalangan blok yang sama sebagai ahli exco, ini telah menyebabkan kurang cekap penyampaian maklumat, jika sesuatu maklumat penting perlu disebarkan segera selain beberapa kelemahan lagi.

Begitulah serba sedikit corak pentadbiran didalam sesebuah rancangan.

Apa yang saya cuba dedahkan sedikit disini ialah berkaitan kemelut didalam pentadbiran JKKK felda ????????? dan munkin juga berlaku ditempat lain.

Dari maklumat dalaman yang saya perolehi, JKKK felda ?????????? telah tidak mengadakan mesyuarat exco sejak dari awal tahun 2008, ini bermakna telah hampir 2 tahun, mesyuarat exco tidak diadakan, oleh itu segala kutipan duit yang di potong dari pysheet peneroka dan pengeluaran dilakukan tanpa di bentangkan didalam mesyuarat exco sejak dari masa tersebut.

Malah lebih dahsyat lagi di katakan bahawa beberapa keping cek telah di tunaikan untuk bayaran tertentu yang kerjanya tidak wujud ? tetapi ini tentulah ada kerjasama dari pengurus rancangan, jika tidak bagaimana cek tersebut boleh di tunaikan, kerana pengurus adalah salah seorang dari penandatangan cek tersebut.

Di beritahu juga bahawa seorang exco JKKK telah melapurkan kepada SPRM berkaitan penyelewengan yang berlaku dan penyiasatan sedang dilakukan, ekoran dari lapuran tersebut di khabarkan bahawa Tok Empat tersebut telah meletakkan jawatannya sebagai ketua Umno cawangan tetapi masih enggan meletakkan jawatannya sebagai ketua kampung.

Almaklumlah jawatan ketua kampung tersebut mendapat elaun bulanan, maka munkin dia masih sayang kepada jawatan tersebut.

Begitulah buruknya jika jawatan Tok Empat ini dilakukan secara lantikkan, maka munkin kerajaan negeri boleh memikirkan supaya jawatan tersebut diadakan secara undian sulit, secara pilihan raya, supaya masyarakat felda boleh memilih orang yang benar-benar layak untuk di jadikan ketua kampung.

Satu masaalah yang tidak boleh di tolak ialah, jika diadakan pilihanraya di dalam pemilihan jawatan ketua kampung, kerajaan bimbang munkin jawatan ketua kampung ada yang jatuh ketangan orang pembangkang, sesuatu yang sangat cuba di elakkan oleh kerajaan.

Saya tidak boleh menulis terlalu banyak berkaitan penyelewengan Tok Empat ini, sebab nanti saya akan di tuduh sebagai sengaja mengada-ngadakan cerita, atau pun saya boleh disaman, sedangkan saya hanya dengar cakap, oleh itu saya fikir cukup setakat ini sahaja coretan saya kali ini, sehingga berjumpa dilain catitan......................








2 ulasan:

Gaya peneroka berkata...

KITA NI SIKIT-SIKIT LAPOR SPRM..SIAN DIA NI DIA SEBUK BANYAK KERJA DALAM SATU HARI ENTAH BERAPA RIBU ORANG BUAT LAPORAN...
TAK BUAT LAPORAN ADA PENYELEWENGAN ...
BUAT BAGAIMANA YE...KALAU KITA TANYA PADA USTAZ YANG GAMBI ?..BAGAIMANA..
DIA NI DALAM BAB AGAMA HUKUM OK AGAK...

Hanisham Ab Halim berkata...

Memang Tok Emapat ni banyak penyelewengan pun. Sapa nak kaya jadilah Tok Empat. Esok2 kalo kubur berasap jangan tanyer kenapa. Saya memang naik hangin bile cerita tentang tok empat ni. Makan duit je tau. Keje habuk pun tarakkkkk....