17 Julai 2009

Munkinkah ada persamaan ?

Apakah yang anda fikirkan setelah membaca berita ini ? Ketua NUJ Utusan kena tindakan disiplin selepas ke SPRM beritanya ialah mengenai En. Amran Ahmad iaitu Pengerusi Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) Utusan Melayu dikenakan tindakan disiplin susulan tindakannya melaporkan isu perbelanjaan syarikat ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Antara kesalahan yang di katakan di lakukan oleh ketua NUJ tersebut ialah mengadu kepada SPRM, kos membeli dua set tiang gol dan jaring penghadang di sebuah kilangnya di Perai, Pulau Pinang yang didakwa "terlalu mahal" iaitu bernilai RM160,000.

Selain itu beliau juga membuat aduan mengenai perbelanjaan ubahsuaian satu pejabat biro Utusan bernilai RM46,000 kepada suruhanjaya tersebut.

Bagi diri saya, saya terfikir tentang peranan seorang ketua sebuah kesatuan, En Amran Ahmad di kenakan tindakan disiplin kerana melapurlan kesalahan orang atasan majikannya yang menyalah gunakan kewangan syarikat, beliau terpaksa berkorban demi masa depan syarikat, pekerja dan dirinya sendiri.

Jikalau beliau mendiamkan diri sahaja, beliau pasti tidak akan dikenakan apa-apa tindakan, tetapi sudah tentu penyelewengan demi penyelewengan akan berterusan berlaku, dan sudah pasti pendapatan syarikat akan terjejas yang tempiasnya akan mengenai dirinya dan seluruh ahli kesatuan.

Masaalahnya ialah kemunkinan beliau akan di tuduh sebagai tidak mengenang budi, kacang lupakan kulit dan sebagainya dan beliau juga akan menghadapi pelbagai kesukaran.

Baik itu masaalah di Utusan Melayu, tetapi bagaimana pula dengan masaalah yang dihadapi oleh peneroka felda ? aik betul ke peneroka felda ada masaalah ni ?

Betul tak betul, mari kita lihat permasaalahan yang di bawa oleh sdr Hj Suhaimi said, sebagaimana yang di tulis didalam blognya, bertajuk PKR perlu lebih perihatin terhadap masalah Peneroka.

Antara lain beliau menulis, " Tidak cukup dengan membuat potongan, berlaku pula tuntutan hutang keatas mereka yang menanam sendiri yang langsung tidak menggunakan sebarang pembiayaan dari Felda seperti yang berlaku di gugusan Felda Trolak. Berlaku juga didalam Penyata Hutang bahawa Felda telah memasukkan kos yang tidak pernah berlaku seumpama kononnya Felda menanamkan kekacang semasa berlaku tanaman semula seperti dituntut kepada peneroka-peneroka Felda Jengka 9 walhal Felda tidak pernah melakukan tanaman tersebut."

Munkin ada diantara pembaca blog ini yang beranggapan apa yang di tulis oleh Hj Suhaimi tersebut adalah remeh, mengarut dan sebagainya, tetapi peranan yang di mainkan oleh Hj Suhaimi itu munkin menyamai sebagaimana yang dilakukan oleh En Amran Ahmad di Utusan Melayu tu.

Tetapi biasalah didalam dunia ini, pandangan manusia tidak sama, oleh itu kita berhak membuat penilaian masing-masing mengikut cita rasa kita sendiri ..................... sekian.








1 ulasan:

Gaya peneroka berkata...

Ini lah masaalahnya kita tegur felda ...dituduhnya tak mengenang budi ...macam-macamlah dia kata dulu dok kampong susahlah...bla....bla...
kita tak tegur... dia melampau...lampau ....
Tapi ini kerja pehak atasan dalam felda ...bukan dari pengurusan rancangan....pengurus ikut dan dengar jer..kalau melawan ..turun pangkat....sikit-sikit saya tau gak ..sebab saya rapat dengan pehak rancngan.