20 Mac 2009

Tugasnya menggoncang pokok, kadang - kadang digigit kerengga


Semasa aku menonton berita di TV3, tiba-tiba keluar berita sekumpulan orang yang menamakan dirinya dari Majlis belia felda, ditunjukkan sedang membakar buku " Felda dulu tolong, sekarang along " tulisan Mazlan Aliman, iaitu seorang Peguam dan anak peneroka felda dari Johor.

Aku perhatikan bukan main bersemangat lagi mereka, ada yang bertakbir, dan yang lainnya memijak-mijak buku yang terbakar tersebut.

Sebenarnya aku dah baca buku tersebut, walau apa pun, bagi aku lah..............................................

Memang diakui kebanyakkan yang ditimbulkan adalah peristiwa lama, sejarah lama, keperitan lama dan kebanyakkannya sudah diatasi, cuma masaalah perumahan generasi kedua yang masih
belum diatasi .

Walau apa pun, bagi aku yang tiada kepentingan dengan felda, aku rasa bagus juga Mazlan Aliman menggegar, menggoncang pokok tersebut, sekurang-kurangnya apabila kena gegar, tak lah selesa sangat orang yang diatas pokok tu, sekurang-kurangnya dia terpaksa juga turun ke tanah melihat apa yang bergoncang-goncang ni................

Tetapi memanglah perangai manusia, walau pun aku berpendapat Mazlan Aliman bagus menggoncang pokok, tetapi bagi orang lain, terutamanya yang berkepentingan dengan felda, marah bukan main lagi

Tetapi kebanyakkannya marah ketika ada jawatan, bila tak ada jawatan sokong pulak, macam
Zainal Hasan, bekas wakil rakyat jengka tu.................. ketika pegang jawatan sebagai ALP Felda,
wah bukan main marah lagi kepada Persatuan Pekebun Kecil, kata pertubuhan pengganaslah, dan macam-macam lagi tuduhan .

Tetapi apabila tidak lagi terpilih sebagai wakil rakyat, sibuk pula nak jadi ketua PKPKM (Pertubuhan kebangsaan Pekebun Kecil Malaysia) masa tu aku salah seorang perwakilan yang mengundi .

Aku tak ingin mengundi dia, akhirnya tersungkur, kalah kepada seorang peneroka felda Kumai
sekarang dialah salah seorang yang sibuk didalam kempen membakar buku Mazlan Aliman tu ..........

Seorang lagi pejuang peneroka ialah Haji Suhaimi Said juga seorang peguam veteran, beliau lebih awal memperjuangkan nasib peneroka, beliau juga seperti Mazlan Aliman, tugasnya
ialah mengoncang pokok.

Tetapi memanglah nasib orang yang menggoncang pokok ni................kadang-kadang badannya
pedih, gatal-gatal digigit semut atau kerengga, tetapi buah-buah yang gugur tu, kadang-kadang dia sendiri pun tidak merasa, di kebas oleh orang yang duduk dibawah .

Begitulah nasib pejuang rakyat, dikata nista, dicaci dan berbagai lagi kerenah yang terpaksa dihadapi ........................




Felda Logo

1 ulasan:

Copy berkata...

tajuk ni aku sokong 10000000000 %.memang betul pun...puak ni nak kepentingan jer