20 Mac 2009

Lagi kisah membantah buku Mazlan Aliman, janda-janda pulak di peralatkan


Pagi ini sekitar jam 7.30 pagi, ketika aku kekedai kopi nak sarapan, aku terpandang sekumpulan janda-janda dan satu dua orang lelaki yang sudah tua, sedang menaiki Bas Sekolah yang disewa khas, aku bertanya kepada orang-orang yang sedang minum dikedai kopi tersebut, kumpulan ini nak kemana............

Kebanyakannya tidak tahu, tetapi adalah seorang dua yang tahu, kata mereka, kumpulan tersebut mahu pergi keperhimpunan membantah dan membakar buku Mazlan Aliman di Jengka 23 .

Ahhhhhhhh kan malam tadi dah keluar berita diTV3, sekumpulan orang-orang membakar buku-buku tu............. itu kumpulan dari majlis belia felda, ini dari kumpulan peneroka pulak, jawab mereka.

Wah beria betul bantahannya............................. betul-betul ke orang yang membantah ini, membantah..............atau pun hanya Pak turut sahaja .

Kalau aku perhatikan dari orang-orang yang pergi ke Jengka 23 tu, aku tengok rata-rata adalah janda-janda je.............

Janda-Janda ni, sebenarnya memang didalam acara apa pun, merekalah yang ramai menyertainya, ketika khenduri kendara ke, ketika mesyuarat PIBG ke, mesyuarat UMNO ke, atau majlis apa sekali pun, kumpulan merekalah yang paling ramai .

Seringkali apabila ada lawatan pemimpin bertemu rakyat, baik perdana menteri atau pembesar-pembesar lain, janda-janda inilah yang menjadi sasaran, untuk diajak supaya meramaikan orang.

Kebetulannya janda-janda di felda sekarang memang ramai dan mereka pula bosan duduk dirumah je............ apabila diajak kesesuatu tempat, seronok sangatlah mereka-mereka ini .

Begitulah yang terjadi didalam peristiwa pembakaran buku Mazlan Aliman ni..............mereka -mereka yang pergi membantah, bukannya tahu apa-apa, diajak pergi, mereka pergi, janji bas free, ada diberi minuman dan nasi sebungkus dah cukup bagus .

Pasal kenapa Mazlan Aliman menulis buku tu............. mereka tak ambil tahu pun, malah tak tahu
apa-apa pun, aku sebenarnya bukanlah menyokong sangat tentang buku Mazlan Aliman tu, tetapi cuma aku berpendapat, bahawa orang macam Mazlan Aliman tu perlu juga ada .

Dan apa yang diperjuangkannya terutama berkaitan dengan perumahan generasi kedua ada benarnya, contohnya apa salahnya tanah-tanah yang banyak terdapat dipinggir perumahan felda, dipinggir ladang felda, dan dipelbagai tempat lagi, diberikan kepada generasi kedua untuk mereka membina rumah .

O o o o o kononnya akta GSA tidak membenarkan dibina perumahan lain dikawasan felda, oi
itu akta GSA manusia yang buatlah, takkan tak boleh dipinda, mana dia UMNO yang sibuk sangat mengaku memperjuangkan rakyat, kenapa tak dibawa usul tersebut.

Ini Majlis belia felda beria-ia sangat marah kepada Mazlan Aliman, nampak sangat MBF diperalatkan oleh pihak-pihak tertentu, tetapi MBF sendiri tidak pernah pun mengemukakan cadangan kepada kerajaan tentang cara mana, untuk mengatasi masaalah perumahan kepada generasi kedua.

Apakah mereka yang berkenaan, tidak melihat bagaimana golongan generasi kedua felda yang tidak berpelajaran tinggi, yang bekerja buruh, yang menjadi kuli, tetapi telah pun berkahwin, terpaksa berasak-asak tinggal bersama keluarga, kerana tidak mempunyai tempat untuk membina rumah sendiri ?

Apa yang MBF buat, apa puak-puak yang memperalatkan janda-janda bagi membantah buku Mazlan Aliman itu buat ? tak ada apa-apa pun, masing-masing hanya memperjuangkan tembolok mereka sahaja .

Yang puak- puak ini, diajak membantah, mereka pergi, apa yang ditulis pun mereka tidak tahu, apa yang dibantah pun mereka tidak tahu.......................... janji dapat air sebotol, nasi sebungkus dah ...........................



Felda Logo

7 ulasan:

GayaPeneroka berkata...

dan.........pasang diri kut-kut mengena...macam memancing la......tapi pakai umpan lama yang dah tak ada bau umpan.....ikan terlalu kelapaq jer yang nak makan pun......

Suhaimi Said berkata...

Ambil lebih mudah, peneroka atau janda, boleh dapat duit lebih kalau Felda lebih telus.

Bukan rancangan Felda tak bagus, tapi Felda yang dah jadi Along tu menganiayai peneroka/janda.

Patut-patut peneroka/janda dapat sekian pendapatan, Felda tahan 20%. Felda ambil dari seorang peneroka 20%, berapa tu? Mungkin antara RM200.00 hingga RM400.00 dari setiap peneroka.

Berapa ratus ribu peneroka? So, berapa ratus juta Felda pegang duit peneroka.

Duit itu dilabur ke mana? Kenapa tidak ada statement atau akaun, untung ke rugi ke?

Siapa dapat duit tu?

Masalah begini yang ditegur, bukan tak setuju dengan rancangan Felda!

Ni, perumahan untuk generasi kedua. Yg dapat anak-anak pegawai, kenapa? Kerana peneroka tak dapat tunjuk paysheet gaji, dan tak layak pinjam dari bank.

Maka hanya di bin kan saja Generasi Kedua, yang untung bukan anak-anak Felda.

Yang perkara begini ditegur, bukan rancangan Felda.

Kemudian, koperasi dah tak boleh timbang buah, nak jual buah mesti ambil resit dari Felda, dan bila ambil resit dari Felda, maka pendapatan ditahan 20%.

Koperasi Felda, ditubuhkan oleh peneroka untuk peneroka, dan faedahnya dapat digunakan macam-macam untuk keluarga peneroka seperti menyediakan perkhidmatan bas seperti di Jengka 13.

Sekarang, perkhidmatan tu sudah tidak mampu kerana, sumber wang masuk sudah dipotong trip oleh Felda.

Perkara begini yang ditegur, bukan rancangan Felda.

Janda-janda tu tau tak?

LKTP1328 berkata...

Terima kasih kepada Gaya Peneroka dan Haji Suhaimi Said diatas kesudian anda berdua memberikan komen diblog ini ............

Mooncake berkata...

heeem nasib baik bini cik aziz tak menjada..kalau tak naik bas yang samalah janda-janda tu..buat tunjuk perasaan hehehe..hidup Najib...hidup Najib...Hidup Najibb.. beruntung orang pahang dapat jadik pemimpin tertinggi sekali. bukan senan nak dapat jawatan PM nie. Nik Aziz And Awang Hdi sampai kelahi-kelahi, kusut masai.. tak dapat jugak nak jadik PM. Seorang cakap A seorang lagik cakap B.. Ah pening betul dua orang nie..

penyokong pas nie bukan boleh cayer gak Hipokrik jugak..hai tak taulah nak cakap zaman sekarang ie.. nak sokong yang maner satu pun tak tau kaweh weh...janji perut kenyang, orang suker ker orang tak suker ker.. aper pedulik kan..lantak dia orang lah.. janji besssttt

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 berkata...

Alhamdulillah, sebab terbukti kesedaran peneroka FELDA dan keluarga dan anak-anak FELDAlah telah bertambah ruah makan Kerajaan BN takut dan tidak tahan dengan kebangkitan semangat peneroka FELDA ke arah menjadi Peneroka FELDA yang bijak IT dan bijak INFO maka ujud tekanan seperti penangkapan Pengerusi ANAk dan penajaan rakyat dan janda yg terpaksa agar di arah berdemo.Insyallah kalau janda-janda ini diberi nasihat dan maklumat maka BN akan lumat.

ANAK WAWASAN berkata...

saya warga Felda Trolak Selatan. pihak kami dalam proses untuk mendapatkan perumahan generasi kedua. alhamdulillah pihak SPNB telah memberi persetujuan lisan dan juga menyokong untuk memajukan perumahan tersebut , dengan bayaran serendah rm 150 sebulan. Semua generasi kedua Trolak Selatan setuju dgn cadangan . Yang masih belum selesai ialah GSA untuk tapak tanah sahaja. perkara berbangkitnya sudah mendapat araha dari Dato Ahmad Maslan untuk di selesaikan.Alhamdulillah.Insyallah kami warga generasi kedua Felda Trolak Selatan bakal memiliki rumah sedikit masa lagi. Hanya perlu akal guna otak fikir dan ada ilmu sahaja disertakan dengan sedikit usaha dan permuafakatan. apa2 pun akan selesai dengan baik.Tak perlu kondem sapa2 buat saja dan usah. insyallah. semua itu atas inisiatif gabungan Peneroka, JKKR Pemuda UMNO. Belia MBF sunyi dan sepi tapi kita tetap juga bantu dan beri ruang. GWGF hancus. kalau Pengurus tu kurang bijak, kita yang bijak2 ni bantu selesaikan. pokoknya Muafakat sahaja. Insyallah segala impian akan jadi kenyataan. Untuk Mazlan Aliman tolong jangan hadir buat kacau di Felda Trolak selatan. Kedatangan saudara tidak langsung kami alu-alukan.Duduklah Pahang diam2. Guna akal fikiran untuk majukan nusa dan bangsa. Bukan bercakap sana sini itu tak betul ini tak betul.Nasib baiklah TUN Razak dulu terpikir nak wujudkan FELDA kalau tidak MELAYU JADI MAKIN HAPRAK..itu sebab TUN Mahathir kata Melayu mudah LUPA..renung dalam cermin tanya diri sendir dan fikirkanlah untuk masa depan anakcucu. Buatlah apa yang terbaik untuk hidup dan masa depan.RAJIN dan Usaha tangga kejayaan. bukan payah pun.

mr.blackcat berkata...

saya warga felda bukit ramun..disini saya agak berbangga dgn pencapaian FELDA setakat ni... pada pilihanraya lepasFELDA menawarkan perumahan untuk generasi kedua...sebelom pilhanraya tanah dilapangkan selepas pilihanraya tanah je nampak lapang rumah tak bangun bangun sampai la sekarang iaitu 23 JUN 2011.... saya amat berbangga dgn pencapaian FELDA menipu rakyat~~saya amat berterima kasih pada Tun Abdul razak kerana membangunkan felda...tapi kene ingat,peristiwa kejatuhan empayar melaka,akibat ketidak bijaksanaan sultan dgn mengambil langkah membunuh tun mutahir iaitu bendahara yang setia dan genius dalam srategi perang dan lebih hebat dari tun perak maka empayar melaka yang tahan selama beberatus tahun pun tumbang ditelan arus portugis~~~