23 Oktober 2009

Skim persaraan bagi golongan bekerja sendiri

Kerajaan akan memperkenalkan skim simpanan persaraan 1Malaysia bagi golongan yang tiada berpencen atau mencarum dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Mereka yang terbabit ialah golongan yang bekerja sendiri dan tiada pendapatan tetap.


Membentangkan bajet di Parlimen hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, mereka termasuklah pemandu teksi, penjaja, petani dan nelayan apabila mencapai umur persaraan.

Menurutnya, skim ini akan diuruskan oleh KWSP.

Melalui skim ini, katanya, mereka boleh mencarum secara sukarela mengikut kemampuan.

Perdana menteri berkata, bagi setiap RM100 caruman, kerajaan akan memberi sumbangan sebanyak 5 peratus, tertakluk kepada jumlah maksimum RM60 setahun.

Katanya, sumbangan kerajaan itu hanyalah untuk tempoh lima tahun dan merupakan tambahan kepada dividen sedia ada KWSP.

"Sebagai contoh, sekiranya seorang nelayan berumur 35 tahun membuat carumah RM100 sebulan secara konsisten selama 20 tahun, beliau akan mempunyai simpanan terkumpul RM40,000 pada umur 55 tahun," katanya.

Bagaimanapun, kata perdana menteri, caruman ini tidak boleh dikeluarkan awal, tetapi hanya pada usia 55 tahun.

perdana menteri juga berkata, kerajaan akan menerbitkan Sukuk 1Malaysia berjumlah RM3 bilion.

"Sukuk ini akan ditawarkan kepada semua rakyat Malaysia yang berumur 21 tahun ke atas dengan pelaburan minimum RM1,000 dan maksimum RM50,000," katanya.

Saya sebagai salah seorang yang terlibat didalam skim ini (yg bekerja sendiri) menyambut baik usaha memperkenalkan skim simpanan persaraan 1Malaysia ini, yang walau pun agak terlambat untuk dilaksanakan, tetapi adalah lebih baik dari tidak dilaksanakan langsung.

Skim ini bukan lagi untuk orang seperti saya atau seumur dengan saya, kerana adalah mustahil bagi saya untuk mencarum dan menikmatinya di umur persaraan di sekitar umur 55 tahun keatas.


Skim ini adalah untuk golongan muda yang bekerja sendiri demi masa depan mereka, adalah sangat wajar bagi golongan ini menabung sedikit demi sedikit di dalam skim ini kerana simpanan ini tidak boleh di keluarkan sehingga umur 55 tahun.


Bukan sedikit golongan bekerja sendiri ini yang di ketika umur persaraan 55 tahun tidak memiliki
apa-apa pendapatan, ada diantara mereka hanya mengharapkan pemberian dari anak-anak, itu pun jika ada anak.

Oleh itu sangat wajar bagi golongan bekerja sendiri ini memikirkan masa depan mereka dan menabung didalam skim ini,


Satu lagi skim yang saya tunggu-tunggu ialah skim insurance pekerja sendiri, tetapi nampaknya skim ini belum berjaya di wujudkan lagi, bagi diri saya sendiri dan isteri, telah lama saya melanggan " Takaful Rawat " dari Takaful Malaysia.


Saya melanggannya adalah kerana saya menyedari sebagai seorang yang bekerja sendiri, sangat bahaya bagi kita jika kita tidak mempunyai sebarang perlindungan dari insurance.


Andainya kita jatuh sakit dan di masukkan ke Hospital yang tentunya kita tidak boleh bekerja, insurance akan membayar RM100 sehari selama tidak melebihi 3 bulan kita berada di Hospital, selain itu bil rawatan Doktor dan lain-lain akan turut dibayar kembali oleh insurance selepas kita membuat tuntutan kepada insurance dengan menyertakan resit-resit.


Sebenarnya untuk masa depan kita, selain dari ketentuan ilahi, kitalah sendiri merancang dan menentukannya, orang lain hanya boleh bersimpati kepada kita, tetapi berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.


Kepada golongan muda, jangan sesia-siakan masa depan anda................................................






Tiada ulasan: