20 Oktober 2009

Masa depan peneroka felda

Saya perhatikan bahawa telah wujud satu fenomena di kalangan sesetengah peneroka felda pada setiap tahun, apabila musim buah sawit agak sedikit memuncak dan harganya agak baik, maka bermulalah desas desus di kalangan peneroka yang selama ini menyerahkan kebun mereka untuk diuruskan oleh felda, untuk mengambil aleh kebun tersebut dan menguruskan sendiri kebun mereka.

Didalam bulan 0kt ini sahaja di felda Kota Gelanggi 01 ini, telah 5 orang peneroka mengambil kembali kebun mereka (istilah popular dikalangan peneroka ialah "merampas") dan mereka ini pula cuba mempengaruhi rakan-rakan mereka supaya turut sama "merampas" kebun mereka itu.

Antara alasan yang sering digunakan bagi tindakan "merampas" tersebut ialah, hutang semakin banyak, dan saya difahamkan oleh pegawai felda bahawa di felda Kota Gelanggi 01 ini, peneroka yang tanahnya di uruskan oleh Felda Teknoplant kini telah terhutang sebanyak melebihi RM 80,000.00 seorang.

Setelah saya teliti dan merenunginya, keadaan tersebut berlaku adalah kerana salah strategi dikalangan seorang ketua peneroka sendiri, ianya berlaku di satu masa kira-kira 2 1/2 tahun yang lepas.

Diketika itu ketua peneroka tersebut ( kini telah meninggal dunia kira-kira 8 bulan yang lepas) sangat rapat dengan pengurusan teknoplant dan juga rapat dengan pengurusan felda serta ketua kampung, beliau seorang yang agak luar biasa sedikit, beliau rajin didalam serba serbi berkaitan kemasyarakatan, walau pun beliau tidak tahu membaca dan menulis, tetapi IQnya melebihi dari orang lain.

Beliau telah memberi satu cadangan dan diterima oleh pengurusan felda dan teknoplant serta dilaksanakan, yang tidak pernah berlaku dimana-mana rancangan iaitu menubuhkan satu pasukan yang di panggil " Kadet Ladang," anggotanya adalah dari kalangan anak-anak peneroka sendiri.

Pada masa tersebut anggota " kadet ladang " ini telah meningkat secara mendadak dari awalnya hanya beberapa puluh orang, kepada melebihi dari 100 orang, manakala upahnya pula dibayar secara gaji harian.

Gajinya memang sangat lumayan bagi seorang buruh yang berpendidikan rendah yang bekerja dari pukul 8.00pg sehingga pukul 12.30 tengahari dengan dibayar sebanyak RM 26.00.

Kerana gajinya yang lumayan dan kerjanya yang ringan itu, maka anak-anak peneroka ini ada yang sanggup berhenti kerja dari kilang samaada di KL atau disekitar Pahang dan menjadi "kadet ladang, " mereka ini terdiri dari pekerja lelaki dan ada juga wanita.

Diketika itu kedai-kedai makan diwaktu pagi sangat laris dengan jualan kueh mueh, nasi lemak dan sebagainya kerana dibeli oleh " kadet-kadet ladang " ini bagi dibawa kekebun untuk dimakan sewaktu rehat.

Oleh kerana kadet ladang ini ramai jumlahnya, sementara pegawai dan mandurnya cuma beberapa orang, maka berlakulah keadaan yang tidak terkawal dimana ada diantara pekerja ini yang mendaftar nama diwaktu pagi (di panggil rool call ) tetapi balik kerumah dan tidur tetapi gaji nya tetap jalan kerana mandurnya tidak menyedari bahawa pekerja tersebut sebenarnya tidak bekerja.

Sementara yang pergi bekerja di ladang pula hanya bekerja secara sambil lewa sahaja menyebabkan perbelanjaan pengurusan meningkat secara mendadak tetapi pendapatan dari pengeluaran buah sawit hanyalah sedikit.

Keadaan ini berlarutan untuk beberapa lama sebelum di sedari dan diambil tindakan dengan mengurangkan " kadet-kadet ladang " ini secara beransur-ansur dengan gaji hariannya dibayar kurang sedikit serta masa bekerjanya di panjangkan kepada pukul 2.30 ptg, namun usaha tersebut tidak juga berjaya meningkatkan produktiviti, akhirnya ditukar terus kepada sistem borong.

Namun sistem borong ini juga tidak boleh menyelesaikan masaalah, apabila banyak juga kerja-kerja ini yang tidak dilaksanakan dengan sempurna tetapi bayaran tetap juga di langsaikan sepenuhnya.

Ini belum lagi ditambah dengan kes-kes kecurian yang sering berlaku, baik secara kecil-kecilan iaitu menjualnya didalam guni bagi buah relai atau secara besar-besaran iaitu menjualnya terus menggunakan lori, cumanya resit sahaja bertukar dari resit menggunakan logo felda kepada logo persendirian.

Akibat dari semua masaalah yang saya paparkan diatas serta ditambah pula dengan kesilapan cadangan dan pelaksanaan kerja ini dan dengan lain-lain masaalah yang telah menyebabkan hutang peneroka yang diuruskan oleh felda teknoplant ini meningkat dengan cepat.

Masaalah bertambah parah apabila Datuk Sri Najib yang telah dilantik oleh Perdana Menteri pada masa itu Datuk Sri Abdullah Haji Ahmad Badawi untuk menerajui felda, secara murah hati menaikkan kadar pinjaman sara hidup dari RM 20.00 seekar kepada RM 150.00 bagi setiap ekar tanah peneroka felda.

Walaupun sebenarnya kenaikan sara hidup tersebut telah menolong peneroka yang kebanyakkannya telah lanjut usia dapat menjalani kehidupan yang lebih selesa, tetapi faktor tersebut itu jugalah yang menyebabkan hutang peneroka menjadi semakin banyak.

Apa yang dibimbangi ialah jikalau harga kelapa sawit jatuh dimasa hadapan ditambah pula buah kurang, maka ini akan menyebabkan pendapatan peneroka merosot dengan teroknya, di ketika itu felda munkin tidak sanggup lagi meneruskan pemberian pinjaman sara hidup kerana hutang yang sedia ada pun baru berjaya di kutip sedikit sahaja.

Di ketika itu munkin felda akan mengunakan kaedah pembayaran " berdasarkan pendapatan sebenar" ini bermaksud pendapatan yang dibayar kepada seseorang peneroka itu, adalah pendapatan yang sebenar yang sepatutnya di perolehi oleh peneroka tersebut, berdasarkan sebanyak mana buah sawit yang di keluarkan dari kebun peneroka tersebut setelah di tolak kos pengeluaran, kos pengurusan serta di tolak hutang.

Jikalau ini terjadi peneroka felda pasti akan menerima pendapatan yang sangat sedikit dan akan berada di bawah paras garis kemiskinan sekali lagi..............sesuatu yang sangat malang bagi peneroka, tambahan lagi diketika itu para peneroka kebanyakan telah sangat lanjut usianya.

Oleh itu bagi menghindari perkara ini dari terjadi, adalah sangat diharapkan agar kerajaan dapat mencari satu kaedah bagi mengawal harga kelapa sawit dari jatuh merudum.

Mencari pasaran baru dan mempelbagaikan pengeluaran dari hasil kelapa sawit sepertimana yang dilaksanakan kini perlu diteruskan serta di pergiatkan dengan lebih bersungguh-sungguh.

Sesungguhnya para petani yang merangkumi dari pekebun kecil kelapa sawit , getah, penanam padi dan lain-lain ditambah dengan nelayan dan pekerja sendiri, sentiasa hidup terumbang ambing dengan kehidupan yang tidak menentu.

Usaha yang berterusan dari pihak kerajaan dan swasta didalam membantu mencari pasaran baru serta mencipta produk baru dan sebagainya adalah sesuatu yang sangat dialu-alukan supaya kaedah menang-menang di perolehi iaitu peneroka untung dan kerajaan juga mendapat pulangan yang lebih dari cukai.

Semoga hidup para peneroka dan golongan petani lain di Malaysia tidak dihimpit dengan pelbagai masaalah yang kadang-kadang tidak mudah untuk diselesaikan........................aaaminnnnn....

Felda Logo

3 ulasan:

dzul berkata...

patut la peneroka yg serah pengurusan kpd felda berhutang sampai 80k seorg..sistem kadet ni kat kota gelanggi 1 aja ke pakai?

p/s-emak saya x serah kpd felda.

LKTP1436 berkata...

Terima kasih dzul,

Sebetulnya sistem kadet ni hanya gelanggi 01 je yg ada, gelanggi 03 tak de pun, sbb tu lah gelanggi 03 kurang hutang.........

DIARI PKGMEN berkata...

Semua orang berhutang.Tak ada orang tak berhutang.Go on.Itu yang orang cakap kat saya kerana tak serah FELDA dulu.Masa arwah ibu ada lagi.Org J3 yg serah kpd FELDA kata ibu dan saya bodo tak serah FELDA.Apa-apa pun Kerajaan sekarang yang terbaik dalam dunia.........