21 April 2009

Menteri bermalam dirumah peneroka felda


AHMAD Maslan (duduk dua dari kanan ) beramah mesra dengan tuan rumah, Mohd. Zahari Marjuki (kanan) dan ibunya, Aminah Abdullah di Felda Bukit Batu, Kulaijaya, Johor, kelmarin.


KULAIJAYA 20 April - Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Maslan mempunyai cara tersendiri untuk menyelami masalah Felda apabila turut bermalam di rumah peneroka ketika mengadakan lawatan ke tanah rancangan berkenaan.

Sebagai permulaan, beliau memilih rumah, Mohd. Zahari Marjuki untuk menginap apabila mengadakan majlis mesra bersama rakyat di Felda Bukit Batu di sini semalam.

"Sebelum ini pun program atau aktiviti menemui para peneroka telah dilakukan oleh para pegawai kita, tetapi pada masa akan datang, saya meminta mereka turut menginap di rumah peneroka.

"Pendekatan ini sekiranya dilakukan dengan penuh rasa tanggungjawab dan sayangkan masa depan Felda, tentunya ia dapat membantu menyelesaikan apa jua masalah yang berlaku," katanya.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Batu, Cheong Chin Lian; Pengurus Besar Felda Wilayah Selatan, Kasimon Salleh dan Ketua UMNO Bahagian Kulai, Datuk Adam Abd. Hamid.

Ahmad yang diberi tanggungjawab terhadap urusan berkenaan Felda berkata, tanah rancangan tersebut sepatutnya menjadi contoh bagi masyarakat luar bandar dan seharusnya bebas daripada sebarang masalah.

Menurutnya, sebagai sebuah kawasan penempatan yang dibangunkan secara terancang, Felda perlu diurus tadbir dengan baik seiring harapan dan matlamat penubuhan oleh pengasasnya, bekas Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein.

Ahmad berkata, beliau akan melawat 11 buah wilayah pentadbiran Felda di seluruh negara bagi menemui kira-kira 1.2 juta peneroka serta 40,000 kakitangan Felda.

Katanya, selain mengadakan lawatan menemui para peneroka Felda, beliau juga akan menganjurkan majlis dialog di pejabatnya bersama pertubuhan atau persatuan yang mewakili golongan tersebut.

"Ini termasuklah golongan atau kumpulan yang dilihat kurang senang dengan pihak Felda yang telah memberikan pelbagai gambaran kurang baik kepada institusi tersebut akhir-akhir ini," ujarnya.

Menurutnya, sebagai sebuah agensi yang telah berkembang ke seluruh dunia dengan pelbagai aktiviti ekonomi, para peneroka perlu melihat kejayaan Felda sebagai kejayaan mereka bersama.

Bagaimanapun, katanya, tidak semua kawasan Felda menghadapi masalah, ada antaranya telah berjaya menjadi contoh kepada penempatan yang lain dengan mengecapi pelbagai kejayaan.

"Sejajar dengan slogan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, 'Satu Malaysia, Rakyat Didahulukan, Prestasi Diutamakan' sewajarnya langkah itu diberikan perhatian oleh pegawai dan kakitangan Felda," ujarnya.

Kisah Menteri bermalam di rumah peneroka ini pernah berlaku di masa Rais Yatim menjadi Menteri felda, tahunnya saya tak ingat dah, tapi lama dulu........... beliau dengan isterinya, telah memandu sendirian, dan apabila hari hampir malam, beliau telah singgah dirumah peneroka yang difikirkannya sesuai..............

Apa lagilah, terkejut pegurus felda, tak sempat buat persediaan, dan selepas makan malam bersama peneroka, beliau mengadakan dialog bersama peneroka, berbagai-bagai persoalan dan masaalah yang disuarakan oleh peneroka dimalam tersebut.

Selepas Rais Yatim, tiada lagi Menteri yang buat macam tu, sehinggalah Ahmad Maslan ini yang melakukannya.................................

Cumanya diharapkan, Ahmad Maslan semasa nak buat lawatan, janganlah dimaklumkan kepada pengurus terlebih dahulu...................barulah dapat mengetahui masaalah peneroka sebenar.........

Felda Logo

1 ulasan:

sreSHAziela berkata...

bgs drg buat camni.. tp klau lawatan yg cuma nak dpt nama n kecoh2 kat media toksah lah.. biar dtg tu dgn niat mmg nak tlg peneroka felda..

harap lawatan mcm ni diteruskan.. kite tgk je lah nanti...