23 April 2009

Adap sopan di dunia blog .................................

Setelah melayari blog MAHAGURU58 yang bertajuk Majlis Ramah Mesra YB Menteri Penerangan saya merasakan ada sesuatu yang boleh di kongsikan bersama dengan para pembaca sekelian terutama yang berkaitan dengan dunia blog......... Mahaguru58 menulis bahawa =

Naluri semulajadi penulis blog berdasarkan kepada prinsip dan pegangan masing masing menjadi teras kepada usaha dan perjuangan masing masing.

Memang tidak dinafikan bahawa setiap Blogger ada kecenderungan terhadap sesebuah organisasi atau aspirasinya tersendiri.

Ada yang berjuang untuk menyampaikan berita terkini yang membabitkan perkembangan dunia politik tanahair, ada yang menggunakan blog untuk menyampaikan kefahaman tentang agama masing masing, hobi, hal ehwal masyarakat dan apa sahaja bidang yang disukainya?

Kita boleh berlainan pendapat dan pegangan tetapi tidak lah perlu kita berlaku kurang tertib diantara penulis blog dan pembaca.

Seandainya kita tidak bersetuju dengan apa yang seseorang penulis blog itu tulis, maka ada cara dan kaedahnya untuk menyampaikan perselisihan pendapat masing masing dengan cara dan adab yang boleh diterima ataupun diterbitkan dilaman blog terbabit.

Agak janggal keadaannya bila seseorang pembaca atau pelayar blog mengirim komen memaki hamun mencerca dan menghina seseorang penulis blog itu dan kemudiannya mengharapkan sipenulis blog terbabit terbitkan makian dan cacian serta fitnah tersebut diatas alasan kebebasan bersuara?

Umpama membiarkan orang masuk menceroboh ke rumah kita dan dia berak kencing di ruang tamu rumah kita kemudian mengharapkan kita biarkan dia bebas berlaku sesuka hatinya berlaku biadap dan kurang ajar sebegitu?

Kalau begitulah kehendak sang penulis komen yang tak reti bahasa, minta maaf lah!

Hanya orang yang kurang waras sahaja akan mengizinkan si durjana bermaharajalela diruang tamunya begitu!

Menziarahi blog seseorang seumpama bertandang kerumah penulis blog itu.

Ada adab dan adat resam yang perlu diamalkan.

Didalam ajaran Islam kita, diwajibkan memberi salam kepada tuan rumah. Ada penulis komen yang kurang berakhlak tidak mengamalkan penulisan salam kepada penulis laman blog Muslim yang dikunjungi mereka.

Kemudiannya tanpa mukadimah atau awal bicara, terus disergahnya tuan empunya blog itu dengan caci maki dan kata nesta sesuka ia dan kemudiannya mengomel tak sudah bila komen taraf tahinya itu tidak diterbitkan tuan rumah blog tersebut?

Bukankah perbuatan gila sebegitu?

Usah dipersalahkan peredaran zaman sebagai alasan tidak berbudi bahasa bila bertandang ke laman blog orang!

Selaku manusia yang mendabik dada sebagai orang berilmu pelajaran dan faham akan keadaan semasa didalam apa sahaja bidang yang diceburinya, seseorang pelayar blog haruslah bersikap secara orang budiman didalam menyampaikan pendapat, komen atau ulasan terhadap sesuatu artikel terbitan mana mana blogger di alam siber ini.

Cara hendak menyampaikan pendapat, komen atau ulasan tersebut mencerminkan tahap kefahaman sesuatu perkara atau peribadi si pengulas atau pelayar blog.

Seandainya bahasa yang digunakan itu molek dan boleh diterima pakai serta sesuai untuk diterbitkan serta berkaitan dengan topik penulisan, maka ada kemungkinan si tuan empunya blog itu akan mempertimbangkan penerbitan ulasan atau komen yang dihantar kerana bersabit dengan perkara yang diutarakan si blogger.

Kekadang saya akan menerima komen komen yang memang tak ada nilai atau mutu langsung serta intipati ulasan atau komen itu tidak ada kena mengena langsung dengan topik artikel yang diterbitkan!

Jangan bermimpilah untuk melihat saya melayan komen komen merapu dan penuh fitnah atau merepek meraban tersebut!

Sekiranya ada pembaca artikel ini yang pernah mengirim sebarang komen berkelas sampah kepada saya, harap maklum bahawa blogger ini akan tetap menyaring dan melupuskan komen komen yang tidak berkualiti atau sesuai untuk penerbitan dilaman ini.

Penulis komen merapu tidak akan dilayan lagi sampai bila bila melainkan mereka bertaubat nasuha dan kembali ke jalan berinteraksi sesama manusia yang diredhai Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Begitulah pendapat yang diberikan oleh Blogger Mahaguru58 diblognya, penulis merasakan bahawa banyak panduan dan pengajaran yang berguna yang kita perolehi dari tulisannya, terima kasih dan izinkan saya menceduknya dan siarkan kembali diblog saya ini.
Felda Logo

1 ulasan:

Waris Pahang berkata...

Apa yang berlaku kepada Pahang Daily Online, semoga menjadi pengajaran kepada kita supaya tidak sewenang-wenangnya memfitnah.