07 September 2009

Mengatasi masaalah kebergantungan kepada buruh asing

Saya menyokong penuh hasrat kerajaan amnya dan Felda khasnya untuk mengurangkan kebergantungan kepada buruh asing menjelang 2020.

Kita sesunggunya terlalu bergantung kepada buruh asing dan kesan ketara yang akan dihadapi ialah apabila buruh asing berkurangan mahu datang bekerja di Malaysia di satu masa nanti.

Oleh itu menjadikan matlamat 40 peratus pekerja ladang Felda rakyat tempatan menjelang 2020 adalah satu langkah bijak.

Antara salah satu cara untuk menarik supaya rakyat tempatan berminat dengan kerja-kerja ladang ialah dengan mengunakan kaedah-kaedah modern.

Sebagai contoh, buat masa ini kita masih menggunakan sabit tradisional untuk mengait buah, apa salahnya jika kita menggunakan sabit berinjin mengantikan sabit tradisional, kerja menjadi lebih ringan, mudah dan lebih cepat.

Bahagian penyelidikan MPOB telah pun berjaya mencipta sabit tersebut, cuma sayangnya tidak ramai diantara peneroka yang mahu membelinya, alasannya ialah harganya mahal.

Saya berpendapat sungguh pun harganya agak mahal iaitu RM3,600/ bagi satu unit jika dibandingkan dengan mesen rumput yang boleh diperolehi dengan harga hanya RM800/, tetapi jika kerjanya lebih ringan dan cepat, saya rasa munkin berbaloi kita membelinya.

Sebagai contoh jika kita mengunakan sabit tradisional, masa menyabit buah memakan masa dua atau tiga hari untuk menyiapkan satu kawasan jika buah banyak, tetapi jika mengunakan sabit berinjin boleh siap satu hari sudah boleh dikira cukup bagus.

Begitu juga membaja dan meracun, jika kita mengunakan jentera modern, munkin kerjanya jauh lebih banyak dan cepat.

Oleh itu saya kira sudah sampai masanya kita mengunakan kaedah modern ini sebagai satu cara menarik minat pekerja tempatan sebelum masaalah kekurangan buruh dibidang perladangan ini menjadi semakin tenat.

Kini terpulanglah kepada kita untuk mengatasi masalah kita sendiri, yang bulat tidak akan datang bergolek dan yang pepeh tidak akan datang melayang.


Klik di gambar untuk melihat cara kerja yg cepat dan mudah
Felda Logo

Tiada ulasan: