16 Jun 2012

Menjelang Penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.


Maka pada jam 9.00 pagi 28.06.12 nanti ( tinggal 12 hari sahaja lagi ) tersenarailah saham FGVH di bursa saham Malaysia, Mulai dari hari tersebut, Para peneroka, Baik yang mengerti pasaran saham atau yang tidak faham langsung akan menunggu untuk menjual saham mereka melalui wakil yang di lantik di rancangan masing-masing, Soal sama ada akan beroleh keuntungan atau tidak, Ianya bergantung kepada keadaan.

Mulai dari tarikh tersebut, Segala harta Felda dan harta Koperasi Permodalan Felda sudah diserahkan kepada Konglomerat terbesar ini bagi tujuan penyenaraian tersebut, Persoalannya apakah keuntungan yang akan di perolehi oleh peneroka felda selain wang RM15,000.00 yang digembar gemburkan sebagai Durian runtuh itu ?  Saham yang sebanyak 800 unit itu bukan percuma tetapi terpaksa dibeli.


Bagi saya yang juga seorang peneroka felda, Kejayaan sebenar penyenaraian FGVH ini nanti ialah apabila selepas ini harga kelapa sawit berjaya bertahan di atas RM500.00 bagi satu tan metrik dan tidak turun dari aras tersebut.

Alasan saya kenapa saya meletakkan tanda aras kejayaan FGVH berdasarkan kejayaan mengekalkan harga kelapa sawit ? Antara sebabnya, Sebagaimana kita semua sedia maklum, Kehidupan peneroka felda banyak bergantung kepada paras harga kelapa sawit, Jika harga kelapa sawit jatuh maka secara otomatik kehidupan peneroka juga akan jatuh sehingga boleh berada dibawah paras kemiskinan.

Lagi pun selama ini Datuk Sri Najib sering mengwar-warkan bahawa dengan berjayanya FGVH nanti ke Bursa Saham, Kehidupan peneroka felda akan lebih terbela, Bagi saya terbela yang sebenar ialah berkaitan pengekalan harga terbaik Kelapa Sawit, Jikalau setakat nak beri RM 1,300.00  ke  RM 2,000.00 setahun   atau bersamaan RM108.00 ke RM166.00 sebulan dari hasil dividen saham FGVH yang ditabungkan kepada peneroka felda sebanyak 20% itu tiada maknanya,  memang betul ada yang berkata, walau sedikit lebih baik dari tiada langsung, betul ! tetapi saya percaya bukan itu matlamat Datuk Sri Najib.

Oleh itu adalah diharapkan selepas penyenaraian FGVH nanti, mereka-mereka yang diamanahkan akan bekerja bersungguh-sungguh mencari jalan meluaskan pasaran Kelapa Sawit dan mematahkan sebarang percubaan untuk memanipulasi harga serta membuat penyelidikan R&D di dalam memperbanyakkan lagi kegunaan Minyak Kelapa Sawit.

Andaikata  ini berjaya dilakukan, saya percaya Datuk Sri Najib memang berjaya meneruskan legasi Bapanya Allah Yarham Tun Abd Razak di dalam pembentukan kejayaan Felda menaikan taraf hidup para peneroka.

Tetapi jika apa yang menjadi harapan semua peneroka Felda ini menjadi sebaliknya, Jelas dan benar seperti mana yang dinujumkan oleh banyak pihak, Bahawa penyenaraian FGVH ini  hanyalah bagi mereka-mereka yang berkepentinagn termasuk Datuk Sri Najib sendiri menjadikan peneroka Felda sebagai BATU LONCATAN  untuk mereka mengaut kekayaan melalui penyenaraain FGVH ke Bursa Saham Malaysia.

Saya sangat berharap semoga ramalan pak-pak Nujum ini tidak menjadi kenyataan.........itulah harapan saya sebagai seorang peneroka felda.

















2 ulasan:

Kump. Anak2 Muda Keluar UMNO berkata...

.

(( Take Note )) UMNO BODOH - Kenapa BN Tak Buat HUDUD Sejak 50 Thn dulu?



Tak ada apa yg perlu dijelaskan lg. Tak ada apa yg perlu diterangkan lg. Tak ada apa yg perlu diperincikan lg. Pemuda dan Puteri UMNO sememangnya BODOH.

Bila kaum Cina menolak HUDUD, pandai pulak mereka sibuk2 nak bercakap pasal HUDUD. Yg Barisan Nasional yg dah memerintah lebih 50 tahun tak pernah buat HUDUD , 'Ada ko kisah'? Kepala otak pemuda dan puteri UMNO letak kat mana?

Bodoh sangat kalau ada orang kata mengundi UMNO yg dah memerintah 50 tahun tanpa HUDUD lebih baik berbanding kaum cina yg tak faham HUDUD menolak HUDUD.

Jadi, fikirkan sy ada alasan cukup kuat kenapa menolak BN dan menerima PAKATAN RAKYAT. Sememangnya mereka tak pernah buat HUDUD sejak 50 tahun dulu. Dan pemuda dan puteri UMNO memilih utk jadi BODOH.


(Edit, copy & paste dari 'Page FB Kump. Adik2 Keluar UMNO')








~Janji Ditepati - Kami Tak KEBULUR dengan Jawatan dalam UMNO!! ~
1 ~ http://www.tranungkite.net/v11/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=32381
2 ~ http://www.sabahforum.com/forum/sabah-malaysia-international-politics/topic28065.html
3 ~ http://www.utaraonline.net/v4/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22146
4 ~ http://www.selatanonline.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=196#196


5 ~ http://www.detikdaily.net/v6/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=1

zarul maicon berkata...

senang macam ni lah.harta tu x sampai kemana pun.hidup pun belum tau sampai 80thn.sekurang-kurangnya mak bapak aku tercapai juga nak pergi haji dengan duit yg kerajaan bagi.aku membesar sampai sekarang x pernah yang tak cukup felda bagi.cuma nak senang banyak kena kerja lebih sikit.cuma satu je,org melayu tetap mundur sampai bila-bila walaupun xde bangsa lain bumi malaysia ni.bangla,indon pun boleh jadi tauke kat sini sebab orang melayu mmg x pandai berniaga.yg dorg tau cakap kerajaan tak tolong.bangsa lain tu kerajaan bagi loan ker?lagi satu pasal anuar brahim yang ko sanjung-sanjung tu..aku wader sg buloh aku tau sape dia yg sebenarnya..orang yang dah takde akidah tetap macam tu.angkat kaki lambung..