17 Julai 2010

Apa perlunya potongan ini ?

Hari ini aku ke Pejabat Felda Kota Gelanggi 01 untuk mengambil baki jualan buah sawit aku bagi jualan bulan lepas, Jun 2010, nilai tahanan 10% yang ditahan oleh felda itu bagi aku, adalah sebagai kerja mudah menguruskan peneroka yang urus sendiri.

 Ini adalah pysheet kali pertama yang di buat potongan 10% bagi setiap jualan buah sawit yang dihantar oleh peneroka yang urus sendiri ke kilang sawit yang di miliki oleh felda, Setelah aku teliti rupanya terdapat potongan caruman tanam semula kali ke 2 yang bernilai RM166.82 .

Aku heran juga, bagaimana potongan ini boleh dibuat, sedangkan semasa didalam mesyuarat diantara AJK urus sendiri dengan pengurusan felda beberapa bulan lepas, telah pun dipersetujui bahawa potongan caruman tanam semula hanya akan dibuat kepada peneroka urus sendiri yang bersetuju sahaja, manakala kepada peneroka yang tidak bersetuju dikecualikan.

Aku tak nampak apa rasionalnya potongan ini dilaksanakan, dari pengalaman yang lepas, peneroka yang mahu urus sendiri terpaksa menempuh pelbagai kesukaran untuk mendapat kembali wang carumannya yang di buat semasa caruman tanam semula kali 1 dahulu.

Teringat lagi betapa deritanya peneroka yang mahu urus sendiri sampai terpaksa menggadaikan tanahnya kepada Bank Pertanian, ini semua dilakukan hanya kerana mahu mendapatkan modal bagi menjayakan tanaman semula kebun mereka, sedangkan duit mereka ada disimpan oleh felda.

Pelik sungguh felda ini, semasa nak buat potongan, dinyatakan kononya ini adalah bagi kemudahan dimasa hadapan peneroka sendiri, namun apabila sampai masa yang di perlukakan, dia buat duit yang peneroka simpan bertahun-tahun dan penuh kesengsaraan itu macam duit mak bapak dia pulak.

Dia buat syarat, kalau mahu duit mesti serah kepada felda,.... weh....duit orang ikut oranglah, nak serah atau tidak, mana boleh nak paksa-paksa.

Dah lah tu, bermusuhnya felda dengan peneroka yang nak urus sendiri ni, sampaikan nak beli benih sawitnya yang berada di nursery PPPTR Sungai Tekam itu pun tak diberinya, ini semua Datuk Najib bukannya tahu, maklumlah ...... sapa nak beritahu dia, semua yang disekeliling dia kaki bodek felda belaka.

Kini bila peneroka yang urus sendiri sudah memilih berpatah arang, berkerat rotan dengan felda, baru dia tahu.......ingat orang yang urus sendiri tu orang PAS semua ke.....?

Ada juga yang Umno nye.......................

Begitu juga duit yang dibuat potongan sebagai simpanan bagi membaiki jalan pertanian kali 1 dahulu, sampai sekarang di bekukan, dah dibuat permohonan untuk membaiki jalan, tapi tiada jawapan, senyap je...

Aku fikir cukup setakat ini dahulu, kerana kalau aku tulis banyak-banyak nanti ada yang kata kat aku macam-macam pulak ............maklumlah sekarang musim orang tengah marah......musim buat sokongan kepada felda,............macam kawan aku  Gaya Peneroka saksikan di Trolak tempoh hari............... Mazlan Aliman tak gunalah, Parti Keadilan  penipulah.

Sebenarnya felda banyak duit,  felda bankrap ? Eh....mana boleh felda bankrap, felda banyak duitlah.....................esh...esh...esh....esh...........memang tak patut kata felda bankrap...............habis yang patut apa  ?.................carilah sendiri jawapannya................










4 ulasan:

Jejaka Desa berkata...

Agoknye ande yang dah terlupe ape tujuan Allahyarham Tun Abd Razak wujudkan Felda dulu..

LKTP1436 berkata...

Memang pun ......

Terkini,setelah kome geng tanam seniri lawan melalui persatuan, deme yg jadi pengarah di kolompo tu arahkan pulok pengurus sini bayar balik...

Kenelah pengurus sini buat permohonan untuk mengembalikan duit yg dah kena tahan tu....

Rupanya deme guna tektik " test market " maksudnye, jika kome senyap dan tak melawan, kena ke deme.

Hai dunia, dunia, gitu caranya pulok....

Agaknya deme belajor dng Israel kot.....

dzul berkata...

salam cik aziz, lama x beri komen tp x pernah miss baca blog ni..,

duit mak komeh pun kena tahan utk tanam semula, mak komeh urus sendiri..kalo boleh ambil balik macam mana kaedahnya..? terima kasih..

LKTP1436 berkata...

Terima kasih dzul kerana menjadi peminat setia blog ini,

Berkenaan duit mak dzul tu jangan risau, setelah didesak akhirnya pihak felda terpaksa membayar balik, cumanya kini mereka cuba mendapatkan persetujuan dari tuan punya kebun samada bersetuju mahu caruman tersebut diteruskan atau tidak.

Kini tepuk dada tanya selera, nak di teruskan atau tidak.....terpulang kepada pendirian masing-masing.......

Cara pemulangannya, samalah seperti duit yg lain-lain, apabila sampai masanya, emak dzul pergi kepejabat felda dan jumpa kerani. mereka akan pulangkan duit tersebut.

Terima kasih.