28 Jun 2010

Apakah benar felda akan bankrap ?

Setelah lama membisu, hari ini terlintas dihati saya untuk menulis sedikit berkaitan isu felda akan bankrap sepertimana yang didakwa dan disiarkan oleh Suara Keadilan, akhbar resmi Parti Keadilan.

Persoalannya, apakah benar felda akan bankrap ?

Dari penjelasan Menteri berkaitan, dinyatakan bahawa memang benar nilai tunai felda bekurangan, tetapi nilai hartanya bertambah, itu penjelasan dari pihak yang kena tuduh.

Dakwaan dari pihak yang menuduh pula menyatakan bahawa antara perkara yang di muskhilkan didalam pengurusan wang felda tersebut ialah .....

1. RM2 billion digunakan untuk pembangunan tanam semula termasuk sarahidup dan pendahuluan hasil,

2. RM603 juta untuk pinjaman rumah,

3. RM253 juta untuk tabung kemiskinan Sabah,

4. RM662 juta untuk Bangunan baru Felda

Pada pandangan saya, berkaitan perkara 1. dan 2. tiada masaalah, malah diucapkan ribuan terima kasih kepada Datuk Sri Najib Tun Ab.Razak diatas keberanian dan keperihatinan beliau membela nasib para peneroka felda semasa mengharungi saat getir dimasa penanaman semula Kelapa Sawit beberapa tahun yang lepas.

Walaupun beban yang dihadapi oleh para peneroka dari perlaksanaan perkara 1. dan 2. tersebut, mengakibatkan hutang para peneroka begitu banyak, tetapi jika Datuk Sri Najib tidak membantu diwaktu itu, kehidupan para peneroka sangatlah dhaifnya.

Begitu juga didalam perkara 2., jika tiada bantuan perumahan, munkin masih banyak kelihatan rumah-rumah buruk didalam perkampungan felda, kini jika kita berpusing-pusing dimana-mana didalam kawasan felda, sudah begitu banyak perubahan, nampak lebih ceria dan menarik.

Perkara 3. saya tak tahu nak ulas, sebab saya tak faham keadaan di Sabah.

Namun didalam perkara 4. saya agak bersetuju dengan dakwaan bekas Timbalan Menteri Tanah dan Pembangunan Keporasi Dr Tan Kee Kwong yang bertanggungjawab ke atas Felda sehingga tahun 2004, yang mendakwa bahawa, bangunan baru berkenaan bertaraf "lima bintang" dan terletak bersebelahan Suruhanjaya Tinggi Republik Singapura.

Felda, katanya, telah membayar pendahuluan sebanyak RM230 juta kepada Naza TTDI, pemaju yang bertanggungjawab membina bangunan baru dengan kos RM662 juta.Beliau juga mendedahkan bahawa wujudnya satu rancangan pada 2006 untuk menggantikan ibu pejabat Felda sedia ada di atas tapak yang sama di Jalan Semarak, Kuala Lumpur.

Rancangan itu akan hanya membabitkan kos pembinaan RM220 juta kerana tanah itu dimiliki Felda sendiri, kata Tan yang berkhidmat di kementerian tanah dan pembangunan koperasi sehingga tahun 2004. "Tender untuk meruntuhkan bagunan lama telahpun dibuka,"


"Perdana Menteri (pada ketika itu) Tun Abdullah Ahmad Badawi juga telah bersetuju untuk merasmikan majlis pecah tanah itu," katanya lagi. Beliau seterusnya mempertikaikan apa perlunya bangunan baru itu dibina dengan kos RM662 juta, sedangkan ia boleh dibina dengan satu pertiga daripada kos berkenaan.

Maka jika dakwaan Dr Tan Kee Kwong seperti diatas benar, dan saya percaya benar, sudah tentulah, perkara-perkara seperti ini yang boleh menyebabkan felda boleh bankrap.

Perkara-perkara pembaziran seperti ini bukan tidak pernah berlaku, kalau saudara-saudara tidak lupa, Risda satu ketika dahulu pernah terpaksa menghentikan sementara bantuan tanam semula kepada para pekebun kecil akibat dari salah urus kewangannya sehingga mengakibatkan kantong kewangannya kering, lantas mengakibatkan para petani yang menerima akibatnya.

Oleh itu tidak mustahil, jika salah urus dan pembaziran didalam felda tidak di bendung, boleh mengakibatkan kesan kepada para peneroka di kemudian hari.....................

Tiada ulasan: