06 April 2009

Perlantikan Najib, menamatkan penantian selama hampir 35 tahun .


Dengan terlantiknya Datuk Sri Najib Tun Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ke 6, maka sesungguhnya bagi kita orang Pahang, baik dari Parti Umno atau dari Pakatan Rakyat,
sangatlah wajar untuk bergembira, kerana setelah menunggu hampir 35 tahun, iaitu selepas Allah Yarham Tun Abdul Razak, untuk mendapat seorang Perdana Menteri yang berasal dari negeri Pahang.

Malah lebih malang lagi, kalau kita telitikan, baik didalam Umno atau dari Pakatan Rakyat, jika peluang menjadi PM selepas dari DSTNTR ini, tidak menjadi kenyataan, setakat ini kita tiada lagi tokoh muda yang ada harapan untuk menjadi Perdana Menteri dari negeri Pahang, untuk tempuh beberapa puluh tahun akan datang.

Biasanya seseorang tokoh itu akan menyerlah kepimpinannya untuk menjadi Perdana Menteri sekurang-kurangnya dari tangga ketua pemuda, ahli majlis tertinggi, naib presiden, seterusnya timbalan presiden dan akhir sekali presiden .

Kalau kita perhatikan dari Umno, exco pemuda tiada yang berkeliber, Ketua Pemuda........bukan orang Pahang, didalam AMT, tiada yang menyerlah, naib presiden tiada orang Pahang,timbalan presiden bukan orang Pahang...............

Begitu juga tiada orang yang datang dari Pahang yang berkeliber yang berada diperingkat tertinggi didalam PAS, didalam pemuda tiada yang benar-benar berkebolehan, didalam AMT atau naib presiden, kalau ada pun Tuan Ibrahim Tuan Man, tetapi beliau, saya rasa belum boleh sampai keperingkat boleh menjadi Presiden PAS, ............ didalam PKR juga tiada.

Maka setelah diteliti disemua peringkat dan di semua parti, jelaslah bahawa DSNTR sahajalah calun tunggal dari negeri Pahang yang mampu menjawat jawatan PM untuk alaf ini, sama ada kita suka atau tidak, itulah hakikatnya.

Keistimewaan jawatan PM bagi sesuatu negeri ialah, seseorang PM boleh menggunakan kuasanya untuk membuat sesuatu projek yang tidak boleh dilakukan, atau pada adatnya mustahil dilakukan, contohnya, Tun Dr Mahathir semasa menjadi PM telah menggunakan kuasanya membawa atau membina UUM........nun jauh kedalam hutan di Sintok, dekat sempadan Thailand, begitu juga beliau berjaya membawa industri ke Kedah.

Ketika Pak Lah jadi PM, beliau telah membuat keputusan meneruskan pembinaan Jambatan ke 2 di Pulau Pinang, meskipun diketika itu kewangan agak kurang mengizinkan.

Kalau kita toleh kembali sejarah silam, Allah Yarham Tun Abdul Razak, semasa menjadi PM telah berjaya membawa Satelit bumi yang sepatutnya di bina di Kuala Lumpur........... ke Kuantan, begitu juga beliau berjaya membina Pelabuhan Kuantan, kalau Tun Razak tidak menjadi PM masa itu, tidak munkin beliau boleh melakukannya.

Maka menjadi harapan besar penduduk Pahang, semasa DSNTR menjadi PM, semoga beliau berjaya membawa projek kereta api berkembar dari Kuala Lumpur ke Kuantan dan sebuah lapangan terbang antara bangsa di Pahang.

Sesungguhnya tanpa jawatan PM di pegang oleh orang Pahang, adalah tidak munkin Projek Kereta Api yang dianggarkan bernilai lebih dari 2 billion tersebut dapat di bangunkan, tambahan pula pihak swasta tidak akan berminat dengan projek tersebut, dengan alasan kurang menguntungkan.

Projek kereta api berkembar diantara KL ke Kuantan dan lapangan terbang antarabangsa adalah penting, kerana kalau kita perhatikan negeri Pahang lambat membangun, adalah disebabkan tiada kemudahan tersebut, akibat kurangnya kemudahan pengangkutan yang selesa dan pantas, telah menyebabkan pelabur asing kurang berminat melabur di negari Pahang, dengan adanya projek tersebut, adalah diyakini Pahang akan lebih pesat membangun.

Akan tetapi jika sehingga DSNTR tamat perkhidmatannya nanti, projek tersebut tidak juga berjaya dilakukan, maka jangan harap orang Pahang dapat melihat projek tersebut lagi sampai ke entah berapa puluh tahun kehadapan.........

Malah lebih malang lagi, jikalau beliau gagal melaksanakannya, bermakna orang Pahang hanya boleh menang sorak sahajalah, kerana kalau setakat projek biasa-biasa, bukan Perdana Menteri pun boleh melakukannya.

Adalah sangat diharapkan agar DSNTR berjaya melakukannya, agar namanya terpahat sebagai seorang Perdana Menteri dari Pahang yang dikagumi dan diingati sebagaimana ayahnya Allah Yarham Tun Abdul Razak diingati dan dikenang jasanya sampai kehari ini.....................alfatihah.






Felda Logo

Tiada ulasan: