26 April 2009

Kenapa pasangan dahulu boleh kekal lama.... ?

Setelah membaca artikel berkaitan kadar perceraian yang tinggi yang dialami oleh sesetengah pasangan muda sekarang ini, terutama yang tinggal di bandar-bandar besar seperti yang didedahkan oleh Berita Harian bertajuk .......
  • Jodoh singkat

    ISTILAH janda atau duda muda, ibu tunggal atau bapa tunggal tidak lagi membawa konotasi menjelikkan dewasa ini berbanding pada era 60an dan 70an kerana pada zaman itu perceraian ... [+]

Maka terfikir saya, kenapa pasangan dahulu, khususnya di era Datuk, Nenek, Bapa ,Emak kita dahulu, usia perkahwinan mereka, kebanyakkannya akan kekal sepanjang hayat, tetapi kini, terutama yang berjawatan tinggi, artis, serta lain-lain dan tinggal pula dibandar-bandar besar, menghadapi kesukaran untuk mempertahankan usia perkahwinan masing-masing.

Pelbagai pendapat yang diutarakan oleh para pakar mengenai issue ini, mengikut persepsi masing-masing, manakala saya, yang tidak pun pakar, juga ingin mengulas mengikut pandangan dan pengamatan saya sendiri.

Berdasarkan pemerhatian saya, antara sebab kenapa golongan muda kini, terutama yang berpelajaran tinggi, kadar percerian mereka lebih tinggi dari golongan yang berpendidikan rendah dan tinggal dikampung-kampung ialah ........

(1) Kaum wanita kini sudah ada kerjaya sendiri dan tidak mengharapkan pendapatan suami semata-mata untuk menanggung hidup mereka, oleh itu jika mereka mendapati suami mereka kurang bertanggung jawab, mereka akan mudah meminta cerai.

(2) Pergaulan yang lebih terbuka, menyebabkan banyak pasangan akan mula menilai pasangan masing-masing, sama ada masih sesuai atau tidak setelah bersama beberapa tahun, atau puluhan tahun bersama .

(3) Terpengaruh dengan corak hidup kawan-kawan yang lebih senang, sedangkan dirinya tidak memperolehi kemewahan yang sebegitu rupa.

Manakala persoalan kenapa pasangan dahulu, usia perkahwinan mereka kebanyakkannya boleh kekal lebih lama, adalah juga disebabkan oleh faktor yang berlaku disebalik dari apa yang dihuraikan diatas.

Kadang-kadang pasangan dahulu, mereka tiada pilihan, tiada pilihan itulah yang menyelamatkan perkahwinan mereka, sebagai contoh, banyak sekali yang boleh kita temui, dikampung-kampung atau dimana-mana sahaja, si suami kita perhatikan, adalah seorang yang sangat tidak bertanggung jawab, seperti suka berjudi, suka berpoya-poya atau terlalu mengikutkan perasaan dengan mendahulukan hobinya, seperti memancing, memikat ayam atau burung dan lain-lain lagi yang tidak berfaedah, sehingga mengabaikan kehidupan kekeluargaan dirumah.

Dengan perangai yang sedemikian rupa, telah menyebabkan kehidupan mereka sekeluarga terumbang ambing, anak-anak tidak bersekolah atau lain-lain lagi masaalah, tetapi kita perhatikan rumahtangga mereka masih lagi utuh, masih lagi kekal, malah sampai keakhir hayat.

Kenapa begitu ? sebabnya seperti yang saya katakan diatas, si isteri tiada pilihan, mereka tiada pekerjaan, tiada pendapatan, oleh itu mereka terpaksa bergantung sepenuhnya kepada suami yang tidak berguna tadi dan itulah antara puncanya kenapa rumah tangga mereka boleh kekal.

Walau bagaimana pun, ada juga pasangan yang memang serasi dan boleh melayari kehidupan berumah tangga dengan baik, tanpa sebarang masaalah dan pasangan begini memang wujud baik di zaman dahulu atau pun di zaman yang penuh mencabar sekarang ini.

Kesimpulannya disini, dunia moden kinilah yang telah merosakkan usia rumahtangga sekarang ini, tetapi yang baiknya pula ialah, kaum isteri kini tidak lagi terpaksa terus tinggal bersama dengan lelaki yang tidak bertanggung jawab, kerana mereka ada pendapatan sendiri dan boleh membuat keputusan sendiri.

Kepada saudara-saudari yang membaca posting ini usahlah diambil hati sangat terhadap apa yang saya tulis, kerana saya bukanlah pakar didalam apa-apa bidang pun, saya cuma jenis suka menulis terhadap apa yang saya fikirkan........................ itu saja.............jangan marah......

Felda Logo


Tiada ulasan: