28 April 2009

Hantu-hantu boleh curi duit dari internet ?.....................

Posting ni aku petik dari blog anak cucu nabi Adam, yang tak seronoknya, aku juga menggunakan atau membuat pembayaran bil melalui internet, cuma aku gunakan bank CIMB, memang memudahkan, tak payah beratur, cuma masukkan duit di bank, lepas tu, apabila kita nak bayar bil, gunakan saja perbankan internet.

Ni dah keluar berita, hantu-hantu yang pandai curi duit kita, yang peliknya kebanyakkan pakar-pakar ni dari indon, hai nampaknya orang indon lebih pakar dari kita didalam bab-bab komputer ni..................


Laman web Maybank tipu


Sebelum apa apa yang tidak diingini berlaku, eloklah kita update patch untuk antivirus, firewall dan yang sewaktu dengannya. Ini dapat menghalang kita daripada anasir yang tidak diingini. Sila lihat screenshot yang saya ambil.

Apabila saya click pada link yang disertakan, perisian saya dengan serta merta menghalang kita daripada memasukinya, sekiranya kita masin berdegil, click ajer pada "ignore warning". Bolehlah kita merasa bagaimana manisnya kehilangan wang simpanan kita.
Aku dah terima banyak emel daripada mangsa2 yang kehilangan duit yang tidak seberapa dan mungkin tidak dapat dikesan. Tapi bayangkan berapa ratus ribu dalam sehari yang terkumpul?
Kecanggihan teknologi memang menyenangkan kita namun kita perlu tahu semasa kita melayari internet untuk membuat urusan perbankan online, banyak spam2 yang sedang memerhatikan kita terutama dari Indonesia.
Fikirlah jika seseorang dengan kepandaian mencipta teknologi ada pula seseorang yang pintar memesong teknologi. Jangan terlalu malas untuk beratur jika keadaan tidak terdesak. Jangan bagi petugas-petugas kaunter makan gaji buta pula. Jadi hati-hatilah sebab kita belum kena tapi jiran kita dah pun kena.
Felda Logo

Tiada ulasan: