14 Januari 2009

ORANG MELAYU MASIH TEWAS DI BIDANG PERNIAGAAN


Pernahkah anda ke bandar Jerantut, ? jika tidak pernah, maka perlulah saya menerangkan serba sedikit, tentang keadaan bandar tersebut.

Bandar Jerantut , adalah sebuah bandar yang dikelilingi oleh industri pertanian, kilang yang ada pun hanyalah kilang plywood dan sawmill yang memproses balak, kilang eletronik atau yang seumpamanya langsung tiada sebuah pun.

Kampung yang mengelilinginya, adalah kampung-kampung tradisional dan Penempatan Felda, oleh itu nadi utama yang menggerakkan ekonominya ialah pertanian yang berasaskan kelapa sawit dan getah.

Kerana itu usahlah hairan, jika harga kelapa sawit dan getah naik, maka pergerakkan ekonominya pun turut mengalami peningkatan dan jika sebaliknya, maka keadaan persekitarannya pun turut suram.

Walau macam mana pun, kalau anda pernah datang ke Jerantut 20 tahun yang lampau, maka jika anda datang sekarang, terkejut juga dibuatnya, kerana keadaan bandarnya yang sudah sangat pesat membangun .

Tetapi siapakah sebenarnya yang membangunkan bandar Jerantut ? sebetulnya bukan kerajaan yang membangunkan bandar Jerantut, tetapi pihak tuan punya tanah yang kebetulannya dimiliki oleh orang-orang Cina, merekalah yang membina kedai dan kawasan perumahan disekitar bandar Jerantut.

Seperti biasalah, sama seperti keadaan dibandar-bandar lain diseluruh Malaysia, perniagaan di monopoli sepenuhnya oleh orang-orang Cina, orang Melayu hanya berniaga kedai makanan dan warung-warung sahaja, jika ada pun yang berniaga jenis lain, bilangannya tersangat kecil.

Antara sebab-sebab utama yang telah dikenal pasti, ialah pembekal pelbagai barangan keperluan perniagaan adalah orang Cina, walau macam mana pun, mereka akan tetap bersikap perkauman, maka akan ada perbezaan harga, diantara barang yang ditolak kekedai yang dikendalikan oleh orang Cina, jika di bandingkan dengan harga yang ditolak kepada kedai yang dikendalikan oleh orang melayu.

Bila keadaan sedemikian maka harga jualan pun turut berbeza, kerana harga pembelian akan mempengaruhi harga jualan.

Itu belum lagi kita membincangkan tentang sikap pembeli, pembeli dari kalangan orang Melayu, munkin kerana telah beratus-ratus tahun, sudah biasa dengan keadaan dimana perniagaan biasanya dikendalikan oleh orang Cina, maka keyakinan mereka tetap kepada orang Cina juga.

Munkin orang dulu-dulu atau khasnya semasa zaman British menjajah tanah Melayu, tidak lupa kepada pantun lama, Buai laju-laju, Sampai pucuk sena, Beli baju baru , Dari kedai Cina, yang diajar di sekolah-sekolah dizaman tersebut, munkinlah pesanan pantun tersebut masih melekat
dijiwa orang Melayu, dan diwariskan kepada generasi demi generasi, agaknya...............

Lagi satu masaalah, dari pengalaman penulis, bila kita cuba bersemangat Melayu, maka kita pun pergilah kekedai Melayu, contohnya untuk memperbaiki kereta, yang jelas servisnya tidak sama dengan yang diberikan oleh pengendali bengkel orang Cina..................... Jadi susah nak ceritalah kalau macam ni ............

Yang paling menghairankan, ialah tentang peningkatan perniagaan dari kalangan orang India, kalau kita pergi kemana-mana pun, kita akan terjumpa dengan kedai yang dikendalikan oleh kalangan orang India, walaupun dikawasan perumahan yang majoritinya orang Melayu.

Satu kelebihan dikalangan masyarakat orang India, ialah, mereka walau macam mana pun, akan cuba membeli dikedai bangsa mereka juga, walau pun agak mahal sedikit, inilah antara puncanya
kenapa kedai dari bangsa mereka tetap hidup, walaupun bersaing dengan kedai orang Cina atau Melayu dan walau pun bilangan orang mereka adalah sedikit .

Penulis bukanlah cuba membangkitkan semangat perkauman, tetapi cuma cuba untuk menyelami dan merungkai masaalah, buat renungan bersama, kenapa orang Melayu gagal dibidang perniagaan, selain dari kedai makanan.

Orang Melayu berjaya dibidang menjual makanan pun, bukan kerana kehebatan atau pandai dibidang tersebut, tetapi lebih berkait rapat dengan masalah halal, haram makanan yang disajikan, yang majoriti orang Islam masih mengambil kira hal tersebut.

Sekian sahajalah celoteh penulis untuk kali ini, sampai jumpa lagi dilain kali............

Tiada ulasan: