31 Januari 2009

BAGAIMANA BOLEH 50,0000 KAKI TANGAN AWAM TERJEBAK ?

Semuanya bermula untuk seronok-seronok sahaja, tetapi lama kelamaan ianya telah menjadi barah yang tidak boleh diubati lagi, begitu lah kisah dan bagaimana mulanya terjadi sehingga
lebih 50,000 kakitangan awam terjebak skim cepat kaya sebagaimana pendedahan yang dibuat oleh utusan malaysia hari ini .
Sebenarnya tarikan untuk menyertai skim ini sememangnya agak kuat, lebih-lebih lagi jika perasaan tamak telah menguasai diri, maka faktor hukum hakam baik didalam ugama atau
didalam perundangan negara tidak diambil kira lagi.

Penulis sendiri pernah terserempak dengan kejadian ini, semuanya bermula beberapa tahun yang lalu apabila penulis menghadiri usrah yang dianjurkan oleh sebuah kumpulan ...... yang peliknya ustaz yang menjadi naqib usrah tersebut yang menjadi penganjurnya.

Kononnya skim tersebut berunsur Islam dan dianjurkan oleh anak saudara pemimpin ......
terkenal iaitu ......., maka ustaz tersebut pun menyelitkanlah didalam usrahnya tentang kelebihan jika menyertai skim anjurannya.

Maka adalah diantara hadirin yang bertanya tentang hukumnya skim itu dari segi ugama, sebab memandangkan keuntungan yang ditawarkan sangat tinggi iaitu 20% sebulan atau bersamaan 240% setahun dari nilai pelaburan .

Ustaz tersebut menjelaskan bahawa apa salahnya, kita berkongsi berniaga.............maka ramailah juga yang termakan dengan cakap ustaz tersebut, dan menyertainya, maklumlah usatz tersebut kuat juga pengaruhnya di dalam masyarakat .

Akhirnya setelah berjalan beberapa bulan, ianya mati begitu sahaja, maka marahlah pencarum-
pencarum terbabit kepada ustaz tersebut, tetapi apakan daya semuanya telah terlambat .

Sebenarnya skim cepat kaya ini telah lama wujud, ianya bermula dengan skim yang dikenali sebagai Labu Peram, Pak Man Telo, kemudian diikuti oleh lain-lain penganjur, setelah mendapati penganjur terawal berjaya menjadi jutawan didalam sekelip mata, maka lain-lain individu pun muncul menjadi penganjur, macam cendawan tumbuh dimusim hujan .

Dikala itu, yang terlibat adalah orang-orang biasa, tetapi apabila mangsanya telah habis dikalangan orang-orang biasa, maka pilihan seterusnya ialah orang-orang agama, kerana orang-orang agama ini, kebanyakannya tidak membaca akhbar arus perdana, maka mereka tidak tahu, apa itu skim cepat kaya, mudahlah mereka ini dikelentong .

Cumanya, yang agak kita terkilan sedikit, ialah apabila ada juga para ustaz, yang sanggup dijadikan alat oleh pihak yang berkepentingan untuk menipu orang ramai .

Para ustaz ini pula, peliknya tidak dapat membezakan diantara skim yang mengandungi riba dan sebaliknya .

Perniagaan apakah, yang boleh memberi keuntungan tetap 20% sebulan ? kalau betullah wujudnya perniagaan sebenar seperti itu, maka tidak payahlah kita susah-susah bekerja lagi .

Cukuplah kita melaburkan duit kita sebanyak RM10,000.00, maka kita akan dapat RM2,000.00 sebulan bersih, itu RM10,000.00, macam mana jika RM20,000.00, RM30,000.00 atau seterusnya........ wow....kayalah kita ......

Yang terakhir sekali, skim cepat kaya melalui internet, tetapi penganjurnya dari Malaysia juga,
memang hebat orang Malaysia ........ bab- bab kaya ni orang lain tak boleh lawan .

BNM Lain-lain

Pemikir Kaya

Buluhmas telah diserbu

Bank Negara Serbu



Tiada ulasan: