25 Januari 2009

KADANG - KADANG CEDUK DARI BLOG ORANG LAIN JUGA WEH .........

Kali ini saya menyiarkan suatu kisah yang saya petik dari blog orang lain, sekali sekala menyiarkan petikan dari blog orang lain tak pe kan ...........

Ini adalah suatu kisah yang dipetik dari blog MOUNTDWELLER, kisah nya menarik sekali.......
sila baca selanjutnya....................................


Semalam saya tengok satu program di TV9 berkenaan santau dan cara mengubatannya yang dihoskan oleh Aziz Desa dan tetamunya adalah seorang Ustaz murid kepada Dato' Harun Din. Jadi saya rasa elok juga saya buatkan satu n3 berkenaan pengalaman saya sendiri.

Ini kisah dulu-dulu yang hampir meragut nyawa terjadi kepada saya. Saya alaminya semasa saya masih remaja tua/ bujang. Bacalah kisah ini sebagai peringatan dan berjaga-jaga.

Suatu petang saya main takraw di satu gelanggang berhampiran dengan rumah saya bersama kawan-kawan. Sedang saya bermain saya tampan satu smash dari regu lawan dengan dada.

Seketika kamudian saya rasa tekak saya geli dan saya batuk. Dua kali batuk, tidak ada apa yang keluar walau pun kahak. Kering saja rasa tekak. Batuk yang ke tiga saya rasa semacam kahak dan saya ludah, sebenarnya bukan kahak yang keluar tetapi darah.

Saya batuk lagi, darah lagi dan saya termuntah. Muntah juga keluar darah yang fresh. Saya fikir dalaman saya luka akibat menampan bola tadi. Tapi sedikit pun saya tidak merasa sakit sama ada tekak atau dada. Saya terus balik ke rumah, bersihkan badan dan terus ke hospital.

Di hospital, selepas diperiksa doktor saya dimasukkan ke ward. Malam itu saya muntah lagi dengan darah yang fresh juga sehingga doktor perpaksa tadah mangkuk. Anihnya saya tidak merasakan apa-apa.

Malam itu juga saya dixray, diambil darah, najis diambil, dimasukkan camera. Esoknya saya disuntik dengan entah apa jenis ejen yang sekiranya terdapat kuman Tibi badan akan berikan reaksi. Orang medikal tahulah kot?

Segala anggota diperiksa termasuklah kuku dan mata. Saya hanya diberikan vitamin dan satu injeksen. Ubat apa saya tidak tahu dan tidak juga ambil tahu.

Saya tanya doktor kenapa semua diperiksa? Doktor kata mengikut imej xray paru-paru saya luka tetapi mesti ada sebab lain. Kalau setakat menampan bola takraw, paru-paru tidak akan terluka.

Bahagian dalaman perut saya juga ok, ada gestrik tetapi tidak melukakan. Jadi satu lagi perkara yang disyaki adalah Tibi atau apa-apa penyakit yang berkaitan paru-paru.

Di dalam ward saya macam VIP sebab doktor yang bertugas adalah school mate dan salah seorang jururawat adalah anak saudara boss saya. Jadi jururawat lain pun melayan saya lebih sikitlah.

Saya ditahan selama seminggu dengan hanya diberikan vitamin. Setelah keputusan kajian penyakit didapati nagetif, saya keluar ward juga dengan bekalan vitamin.

Bila saya dirumah, ada masanya saya batuk darah dan kadang-kadang muntah ketika gosok gigi pun keluar darah. Dalam saya berfikir apa yang patut saya buat, saya teringatkan seorang kawan arwah ayah saya yang mengamalkan tarekat dan boleh berdukun. Saya buat keputusan berjumpa beliau. Saya bahasakan beliau Wak (sekarang sudah arwah).

Jadi pada satu petang saya ke rumah Wak tadi. Saya diberitahu sekiranya begitulah simptomnya saya terkena santau. Saya diberikan air penawar untuk diminum sebelum tidur pada malamnya nanti dan pada pagi esoknya saya diminta ke rumahnya sebelum makan apa-apa makanan.

Pagi esoknya saya sekali lagi ke rumah Wak dan saya diminta minum segelas air penawar dan diminta saya meniarap dengan mendongakkan kepala. Seluruh badan saya ditepuk-tepuk dan leher serta tengkuk saya digosok dengan tangannya.

Di atas lantai di bawah dada, leher dan dagu saya dilapikkan daun pisang muda. Sedang Wak gosok leher dan tengkuk itu saya dapati sesuatu macam pasir jatuh di atas daun pisang tadi. Wak suruh saya tengok benda itu dan saya dapati bermacam jenis benda halus seperti miang buluh, serbuk kaca, rambut dan entah apa-apa lagi.

Kira-kira setengah jam Wak menyapu dan gosok tengkuk dan leher saya, benda-benda itu tidak ada lagi keluar. Wak berhenti dan minta saya bangun dan bersila. Kemudian Wak membaca sesuatu dan berdoa serta sambil menepuk dahi dan dada saya. Bila semuanya selesai saya dibekalkan dengan air penawar yang beliau doakan. Selepas itu, saya masih lagi batuk tetapi tidak teruk dan darah tidak keluar lagi.

Selepas beberapa ketika saya dibawa oleh seorang teman menemui seorang lagi pengamal tarekat yang menggelarkan dirinya Tok Ayah (sekarang sudah meninggal). Saya diberikan air penawar yang didoakan khas untuk itu. Saya minum, seketika saya muntah. Yang herannya muntah tanpa makanan tetapi yang keluar adalah semacam minyak yang berkeladak seperti minyak selepas goreng ikan kering.

Muntah dan muntah lagi. Bila rasa nak muntah sudah tidak ada, Tok Ayah suruh saya berkumur dan diberikan lagi air penawar. Saya rasa segar semula. Kata Tok Ayah itu adalah minyak orang mati dibunuh/minyak dagu yang dicampur dengan bahan kotor. Biasanya ini kerja bomoh siam.

Kata Tok Ayah, penangan minyak dagu dan santau sudah lebih dari cukup untuk membawa manusia ke kubur. Tapi alhamdulillah, terkena pada saya yang kuat dalaman berkat salawat tafrijiyah yang saya amalkan. Rupanya dia tahu amalan saya walau pun itulah kali pertama kami bertemu!

Selepas itu saya beransur pulih dan alhamdulillah sihat sehingga sekarang. Saya cukup bersyukur kerana Allah selamatkan saya dan dengan peristiwa sakit inilah juga saya berusaha menggali ilmu dan membawa saya bertemu dengan bekas murid Almarhum Kiyai Salleh dan Guru Tarekat dan Tasawuf. Rupanya inilah hikmahnya dan sakit yang membawa nikmat!

Sehingga sekarang saya tidak tahu apa salah saya dan siapa kenakan saya. Saya rasa saya disenangi ramai dan ramai kawan dan kenalan. Saya rasa saya juga jenis yang komited kepada tugas dan tidak suka menjaga tepi kain orang. Lantaklah orang lain nak naik ke langit dan terjun turun pun saya tidak peduli. Itu hal peribadi mereka.





Tiada ulasan: