28 Julai 2010

Promosi TMnet, internet Pakej 38 sebulan.

Ini bukan nak tolong promosi Telekom, tetapi hanya sebagai pengetahuan  bersama sahaja........( azinang )

 Promosi terbaru Telekom Malaysia, pakej jalur lebar beserta netbook dengan harga serendah RM38 sebulan. Penulis tertarik untuk mengetahui dengan lebih lanjut pakej ini setelah melihat Tmpoint penuh sesak dengan pelanggan yang ingin melanggan pakej terbaru TMnet ini.

Penulis terus balik kerumah dan mencapai DECT phone penulis dan terus mendail 100 dan terus bertanya dengan pihak Tm untuk mengetahui dengan lebih lanjut term dan condition pakej ini.
Jalur Lebar Beserta Netbook
Pakej ini terbahagi kepada dua pakej netbook samaada netbook 1 Malaysia atau HP. Harga langganan diantara dua netbook ini adalah tambahan sebanyak RM21 sebulan untuk anda mendapatkan netbook HP. Dibawah saya sertakan harga langganan untuk kedua-dua pakej netbook ini.
Pakej netbook 1 Malaysia
RM38 = speed 384kbps
RM53 = speed 512kbps
RM68 = speed 1Mbps
RM83 = speed 2 Mbps (tak kesemua kawasan dapat langgan pakej ini)
Pakej netbook HP
RM59 = speed 384kbps
RM74 = speed 512kbps
RM89 = speed 1Mbps
RM104 = speed 2 Mbps (tak kesemua kawasan dapat langgan pakej ini)
Hp Mini 210
Untuk makluman anda, pakej ini hanya untuk pelanggan baru streamyx sahaja. Kepada yang telah sedia ada talian tetap TM, tetapi masih tidak pernah melanggan stremyx, anda juga layak untuk mendaftar pakej netbook ini. Jadi, melepas la kepada pelanggan streamyx sedia ada yang ingin medapatkan laptop secara “percuma” ini (penulis pun sama.. huhu :-( .

Pakej netbook ini adalah kontrak selama 2 tahun. Jadi kalau nak terminate awal pakej ini, anda perlu membayar bayaran penalti sebanyak RM600. Menariknya, pakej ini tidak mempunyai sewa bulanan untuk talian tetap iaitu sebanyak RM25. Jadi, pakej ini amat sesuai untuk pelanggan yang telah ada talian tetap Tm tapi tiada akses internet kerana anda cuma perlu tambah RM 13 sahaja dari sewa bulanan anda untuk mendapatkan akses internet dan juga laptop percuma. Berbaloi bukan?

Apabila anda berjaya mendaftar pakej netbook ini, anda akan menerima 1 unit netbook samaada netbook 1 Malaysia atau HP dan 1 unit wireless modem. Mengenai bayaran atau cas yang akan dikenakan kepada anda, jika anda tiada talian tetap TM sebelum ini, casnya adalah seperti dibawah.
Rm75 = Deposit untuk talian tetap
Rm10 = Duti Setem
RM50 = Bayaran untuk pemasangan wayar telefon di dalam rumah ( Dibayar terus kepada kontraktor semasa pemasangan)
Untuk cas pemasangan streamyx adalah percuma ( anda jimat Rm50+rm88+Rm75 = RM213)
Total bayaran yang dikenakan untuk bulan pertama = RM135 + Harga bulanan pakej/2 (50% diskaun untuk bulan pertama)
Contoh:
Anda melanggan pakej netbook 1 Malaysia dengan berharga RM38 sebulan, jadi bulan pertama anda perlu membayar Rm 135 + RM19 =RM 154 sahaja.

Bulan kedua dan seterusnya adalah mengikut harga bulanan pakej yang dilanggan tetapi untuk pakej netbook HP, harga bulanan pakej akan berkurang sebanyak RM21 pada bulan langganan ke 25 dan seterusnya. Contohnya jika anda melanggan pakej netbook Hp yang berharga RM59 sebulan, anda perlu membayar harga ini selama 24 bulan (2 tahun) dan kemudiannya pada bulan ke 25 dan seterusnya, anda cuma perlu membayar sebanyak RM38 sahaja sebulan.

Anda juga boleh menambah sebanyak RM10 sebulan untuk menikmati penjimatan kadar telefon iaitu telefon adalah percuma jika anda telefon ke talian tetap Tm diseluruh Malaysia dan jika kadar rata 25sen/minit ke talian telefon mudah alih. Anda juga akan diberikan telefon cordless DECT percuma.

Pakej netbook ini hanya terbuka untuk keluarga yang pendapatan isi rumahnya adalah RM3,000 untuk kawasan luar bandar dan RM5,000 untuk kawasan bandar. Kawasan yang terlibat untuk pakej netbook ini tidak dinyatakan secara khusus tetapi anda bolehlah ke TMpoint terdekat untuk mendaftar terlebih dahulu dan jika kawasan rumah anda layak untuk menerima pakej ini, anda bolehlah menikmati pakej ini. Dokumen yang perlu dibawa adalah salinan kad pengenalan dan juga slip gaji terbaru atau borang J.

Nampaknya, setelah persaingan dari wireless broadband seperti Maxis, Celcom, Digi dan P1 Wimax, Telekom Malaysia akhrnya telah berjaya memberikan pakej yang amat menarik dan berpatutan. Cuma penulis terkilan kerana pelanggan sedia ada streamyx seperti penulis yang terpaksa membayar RM110 untuk kelajuan 1 Mbps tetapi tidak mendapat apa-apa manfaat walaupun sudah hampir 7 tahun penulis setia dengan Streamyx.      (sumber asal) ... 












6 ulasan:

Gaya peneroka berkata...

haaa...kita serupa....kita serupaa....

Cikgu Ridzuan berkata...

abg saya dah 3 minggu pasang pakej 38 sebulan kat rumah, tapi sampai sekarang netbook/laptop belum pun terima. dah la tu, internet bukan semua laman web boleh masuk. hanya 3 minit yang pertama selepas pasang modem je laju, lepas tu terus KO.
hampeh tul...
dulu saya pun guna streamyx, tapi saya tamatkan langganan sebab dah 3 bulan takleh online, tapi kena bayar tiap2 bulan.

LKTP1436 berkata...

Cik Gu Ridzwan, terima kasih kerana sudi singgah di pondok saya ini, saya adalah penguna streamyx dan memiliki pakej 38, di tempat saya ini tiada masaalah sepertimana yg dihadapi oleh cik gu itu, selepas mendaftar pakej 38 seminggu kemudian saya dapat modem dan selepas 1 bulan saya terima note book pula.

Semua laman web saya boleh masuk dan Note Book tiada masaalah dan sangat OK, jadi saya tidak faham kenapa cik gu boleh menerima masaalah seperti itu, cuba tanya TM net munkin dia boleh beritahu sebabnya.

Kehidupan berkata...

Telefon 100 untuk aduan.

JunkyBoy berkata...

kalu sblum ni pkai tmstreamyx cmbo rm60 kn,,then na convert ke tmstreamyx38 ni bole ta??
dapt jugak ke netbook??
se-lagi, streamyx38 ni bole pakai tuk bnyk laptop kn??
pliss respon asap,,tga confuse,,

JunkyBoy berkata...

kalu da pakai streamyx cmbo rm60,,then na cnvert ke streamyx 38 ni bole ke??
dapat netbook jugk ke??
bole pakai tok bnyk laptop ta??