01 Julai 2010

Pernahkah anda guna GPS ?

Kali ini izinkan saya mengisi ruangan ini dengan sesuatu yang baru dan tidak pernah saya tulis iaitu berkaitan teknologi baru (sekurang-kurangnya bagi saya) iaitu GPS. (nak tahu apa itu GPS klik disini).

GPS adalah satu alat yang boleh menunjukkan arah dan jalan walau kemana sahaja kita mahu pergi, sekali pun sebelum ini jalan tersebut kita tidak pernah lalui atau dalam erti kata lain kita tidak tahu langsung mengenai jalan itu.

Saya beli alat tersebut melalui Internet kira-kira sebulan yang lepas dan tidak berpeluang untuk mengujinya lagi sehinggalah hari ini baru berjaya saya ujinya......

GPS yang saya beli ini ada mempunyai tulisan dan arahan suara didalam bahasa Malaysia, ikutilah pengalaman yang saya perolehi sepanjang hari ini......

01.07.10 Hari ini saya menghadiri satu seminar usahawan internet bertempat di Koperasi Pendidikan Usahawan Internet Selangor yang beralamat di, no.50C-3 tingkat 3, Kelana Mall, Jln SS 6/14 , Kelana Jaya, P.Jaya, Selangor.(berdekatan dengan Giant Kelana Jaya) masa dari jam 2.30ptg-4.40ptg.

Saya pergi dengan dua matlamat, matlamat pertama, nak belajar perihal mencari duit melalui Internet, manakala matlamat kedua ialah, nak mencuba dan mengetahui sejauh mana keberkesanan dan kebolehgunaan GPS ditempat yang kita tidak tahu langsung jalan dan arahnya, kebetulannya tempat kursus tersebut saya tidak pernah pergi sebelum ini.

Saya bertolak dari rumah jam 8.20pagi, sampai di Tol Karak baru GPS itu disetkan, saya memandu dan terus mengikuti arah tunjuk jalan yang di cadangkan oleh GPS tersebut.

Sepanjang perjalanan pergi, saya dua kali tersasar dan terpaksa berpatah balik akibat kekaburan arahan dari GPS itu, antara tempat yang paling mudah menjadi keliru ialah apabila kita hendak memilih atau memasuki sesuatu simpang, tetapi setelah saya berpatah balik dan mengikuti arahan kali kedua, saya berjaya sampai ketempat yang dituju dengan selamat.

Tetapi perkara berpatah balik ini juga, bukanlah perkara mudah bagi jalan sehala seperti di KL ini, kalau nasib tak baik kita terpaksa meneruskan perjalanan berkilo-kilometer dulu baru ada u-turn.

Semasa balik saya sekali lagi tersasar, ini adalah kerana GPS tersebut menunjukkan jalan yang berlainan antara pergi dan balik, namun berjaya di betulkan dan sampai dengan selamat kerumah.

Antara kelemahan yang dikenal pasti ialah, peta yang digunakan oleh GPS tersebut adalah peta lama, buktinya, pada satu ketika, saya lihat di skrin, GPS mengarahkan supaya belok kekiri dan masuk kesatu jalan, sedangkan jalan tersebut sudah tidak wujud kerana sudah dibina tembok bagi laluan Jejambat, maka barulah saya sedari dan fahami bahawa arahan GPS tersebut adalah berdasarkan peta lama, iaitu semasa jalan tersebut belum dibina Jejambat lagi. (boleh di update kan sebenarnya dan saya akan up-date kan selepas ini)

Namun apabila saya meneruskan pemanduan kedepan lagi, GPS tersebut boleh pula menyesuaikan dirinya dengan jalan baru dan begitulah seterusnya sehingga sampai kedestinasi.

Kesimpulannya GPS ini sangat berguna kepada kita, kerana mudah dan ringkas, kita tak perlu bertanya kepada orang, arah jalan yang kita tidak tahu, setelah menggunakannya saya sedikit pun tidak merasa rugi, malah bersyukur kerana membuat keputusan membelinya.

Berbalik pula kepada kisah kursus yang saya hadiri itu, alhamdulillah dapat jugalah sedikit sebanyak ilmunya, padanlah dengan kursus free.............kalau nak banyak lagi ilmunya kenalah hadiri kursus yang berbayar pula, munkin pada bulan Nov nanti saya akan pergi sekali lagi.

Tiada ulasan: