23 Ogos 2010

Tindakkan Keterlaluan Rakyat Indonesia

Ogos 23, 10 6:13PM
Mereka turut melepaskan najis itu ke atas bendera Malaysia yang dipijak-pijak di atas jalan tempat mereka berkumpul di hadapan kedutaan itu.


Sebenarnya ini bukanlah kali pertama insiden seperti ini berlaku di Indonesia tetapi buat yang berpuluh kali.

Peliknya kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (BENDERA) ini begitu membenci Malaysia dan menganggap orang Malaysia begitu zalim kepada mereka, walhalnya kalau di perhatikan di felda Kota Gelanggi 01 ini, warga Indon ini dilayan seperti adik beradik sendiri, malah ada peneroka yang tolol telah menjadikan budak Indon ini sebagai anak angkat mereka, malah yang lebih bahalol, sanggup pula menjadikan mereka ini menantu.

Oleh itu disini saya mencadangkan kepada Kerajaan Malaysia supaya menyenarai hitamkan ahli-ahli kumpulan " Bendera " ini dari memasuki Malaysia, kita tidak perlukan orang-orang ganas seperti ini berkunjung ke Malaysia.............

Satu lagi perkara yang perlu difikirkan ialah mengurangkan kebergantungan kepada buruh Indonesia dan sebagai alternatif kita import pekerja Bagladesh, dari pengalaman saya sendiri, didalam kerja-kerja ladang, saya dapati mutu kerja pekerja Bagladesh adalah setanding kalau pun tidak berani nak mengatakan lebih baik dari pekerja Indonesia didalam bab kerja-kerja ladang.


Sebagai contoh ketika saya mengupah pekerja Bagladesh ini memotong buah, mereka hanya memetik buah yang di kira masak sahaja, tidak seperti pekerja Indon yang oleh kerana tamak, sangat gemar memotong buah muda, akibatnya apabila sampai dikilang, buah di reject dan kita juga yang rugi.



( Maaf, gambar Bagla sedang makan diatas bukan diambil semasa bulan puasa ini, tetapi sebelum puasa.)

Didalam bab meracun rumput atau menyembur baja air juga mereka sudah berkemahiran dan lebih cermat, setiap lorong yang sudah mereka sembur racun atau membaja air, saya perhatikan mereka akan menandakan dengan cara memetik hujung daun sawit dan meletakkan di lorong yang sudah mereka racun atau baja sebagai tanda bahawa lorong tersebut sudah mereka kerja, diatas sikap ini saya dapati keseluruhan kawasan yang di racun atau dibaja tidak perlu lagi di ulang .


Memanglah diperingkat awal dahulu mereka dianggap malas dan sebagainya, tetapi apabila mereka benar-benar faham tentang cara-cara kerja didapati mereka sebenarnya boleh kerja dan boleh diharapkan.



Polis Indonesia perketat kawalan gerakan usir rakyat Malaysia











2 ulasan:

Gaya peneroka berkata...

LADANG CANTIK LADANG SIAPA NI ?

LKTP1436 berkata...

Ha..ha...ladang sayalah tu.....