15 Ogos 2010

Boleh Percaya ke...............

Apabila terpandang berita ini (Peguam: Felda tidak boleh saman Suara Keadilan) yang disiarkan oleh MalaysiaKini membuatkan saya tertarik untuk menulis sesuatu mengenainya, antara isi berita tersebut ialah =

Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) tidak boleh menyaman fitnah ke atas akhbar Suara Keadilan kerana agensi itu ditubuhkan dengan menggunakan dana rakyat.

"Soal yang timbul di sini adakah secara undang-undang, moral dan etika, Felda tidak boleh membawa apa-apa tindakan undang-undang kepada rakyat yang mengeluarkan kritikan ke atas Felda.

"Felda adalah badan berkanun yang ditubuhkan dengan menggunakan wang rakyat. Felda ditubuhkan untuk memberi bantuan dan faedah kepada rakyat. Undang-undang adalah jelas, Felda tidak boleh saman fitnah (kepada Suara Keadilan).

"Prinsip undang-undang adalah jelas, apa-apa badan yang yang ditubuhkan dengan wang rakyat dan untuk kebaikan rakyat, tidak boleh mengeluarkan saman fitnah setiap kali dikritik oleh rakyat," katanya peguam yang dilantik oleh akhbar berkenaan, N Surendran.

Begitulah hujah N Surendran iaitu peguam yang di lantik Suara keadilan,

Persoalan pertama ialah apakah benar apa yang dikatakan oleh peguam Suara Keadilan ini.......

Bagi saya apa yang dikatakan oleh N Surendran adalah angan-angannya semata-mata, ini adalah kerana kalau kita ikuti keputusan Mahkamah sejak selepas kes tahun 1998 sehingga kini, tidak pernah kes yang melibatkan kepentingan kerajaan akan tewas didalam keputusan Mahkamah.

Kalau ada kemenangan di pihak pembangkang pun hanyalah kemenangan sementara seperti kes Nizar Jamaluddin lwn Zambry Abd kadir atau kes Abd Malik Husin lwn ISA .

Oleh itu kita sebagai rakyat biasa usahlah dibuai dengan angan-angan bahawa itu dan ini akan berlaku dan kononya rakyat akan mencapai kemenangan...................


Pesanan =

Jika anda membaca tulisan saya ini, jangan lah anda membaca secara lurus, ini adalah kerana saya adalah merupakan salah seorang dari rakyat Malaysia yang merindui KEADILAN.

Memetik kata-kata Abd Malik Husin diatas ulasanya berkaitan keputusan Mahkamah terhadap kesnya......



"Badan kehakiman sepatutnya menjadi benteng kepada rakyat untuk mencari keadilan. Tujuan rakyat ke mahkamah hanyalah semata-mata untuk mencari keadilan. Di negara ini, badan kehakiman menyokong rejim kuku besi. Habislah.

"(Mahkamah) telah gagal dalam tanggungjawab mereka menegakkan keadilan dalam mempertahankan hak asasi manusia dan menentang pemerintahan kuku besi,” kata Abd Malik Husin








Tiada ulasan: