06 Mei 2010

Jujurkah peneroka ?

Setelah genap sebulan saya tidak menulis berkaitan hal-hal peneroka felda, tiba-tiba hari ini saya terpandang kepada tulisan rakan sepeneroka saya iaitu Gaya peneroka dengan tajuk....

FELDA MENGUJI KEJUJURAN PENANAM SENDIRI


Felda Chini 01

Pehak pentadbiran Felda Chini 01 telah mengeluarkan baja sawit pada penanam sendiri bermula pada bulan ini,angaran seorang peneroka menerima 30 bag bagi satu pusingan dengan kadar harga bawah dari RM50.00. sebag.

Jualan baja secara hutang dengan 4 kali bayaran cara tunai…..

Diantara masaalah yang telah dapat diatasi di Felda Chini 01 ….

Suatu tindakan yang dikira bijak dan bertepatan dengan keadaan sekarang,yang mana sekarang penanam sendiri sangat-sangat memerlukan..

Persoalanya ..

Selama nama Felda dapat bertahan dengan program ini……

Berapa % peneroka sangup datang ke pejabat membawa duit untuk membayar baja….

Hakikatnya

Yang jujur dan perihatin pasti ramai……

Disebaliknya…

Ada Peneroka yang pajak ladang tetapi mengambil baja di pejabat….untuk apa…?..dari mana sumber pendapata untuk membayarnya…..?

Ada peneroka mengambil baja secara hutang tetapi dijual pada peneroka Chini lain secara tunai….

Mangapa kita sering mengambil kesempatan…..


Begitulah keluhan hati rakan saya berkaitan sikap rakan-rakan sepeneroka di Cini 01, bagi saya di Felda Kota Gelanggi 01 ini, kejadian seperti ini masih belum berlaku lagi, namun ini tidak menjamin ianya tidak berlaku juga.

Antara sebab-sebab saya berkata begitu ialah kerana, dari pemerhatian saya sejak akhir-akhir ini, saya dapati perbuatan mengambil alih kebun dari pentadbiran felda ini semakin berleluasa dan menjadi-jadi.

Saya dapati ada diantara yang mengambil alih sekarang ini adalah dari kalangan yang tidak berdisiplin, mereka hanyalah mengambil kesempatan mengambil alih kebun kerana harga kelapa sawit mahal, mereka juga terpengaruh dengan rakan-rakan, mereka bukan kaki kerja sebenarnya.

Saya berani berkata begitu adalah kerana, saya perhatikan terdapat beberapa rakan yang mengambil aleh ini sejak bulan Okt 09 lagi, tetapi sehingga sekarang, sebutir baja pun tidak ditabur lagi, begitu juga didalam bab meracun, sebatang pokok senduduk pun belum mati dek kerana racunnya.

Manusia species inilah nanti yang akan merosakan nama peneroka yang benar-benar boleh dan layak urus sendiri.

Didalam bab bayaran kembali hutang dan lain-lain potongan, ini satu lagi masaalah, sejak pertemuan dengan Pengurus Felda dahulu sampai sekarang ini, masalah penyata hutang sebenar yang diminta semasa di kemukakan didalam mesyuarat tersebut masih belum sampai.

Saya heran juga, kenapa payah sangat nak keluar penyata tu........ masaalahnya selagi tidak keluar penyata sebenar, kami sudah bertekad tidak akan membayar hutang, bila ini berlaku maka di pihak Felda akan mengatakan bahawa peneroka tidak mahu membayar hutang.

Di sini saya tegaskan bahawa peneroka sebenarnya tidak sabar lagi nak bayar hutang, cumanya cara bayaran tersebut biarlah telus dan teratur, setiap kali bayaran dibuat maka kita akan dapat melihat berapa baki lagi hutang kita dan begitulah seterusnya.

Begitulah lebih kurang masaalah yang dihadapi oleh peneroka dengan pentadbiran Felda, walau macam mana pun, saya dapati Felda kini, sangat mengambil berat berkaitan hidup peneroka.

Apa tidaknya, pinjaman perumahan di beri, selepas dapat pinjaman dan rumah pun dah siap, tiba-tiba peneroka tersebut mengambil aleh pula kebunnya..........eeeehhhhhhhh kesian juga kepada Felda.

Peneroka ini pun satu juga, kalau dah tahu nak ambil aleh kebun, kenapa dibuat pinjaman......
payah nak cakap.......

Jalan penyelesaiannya ialah, percepatkan pengeluaran penyata hutang sebenar, selepas itu bolehlah dibuat segala jenis potongan hutang, samada hutang pembangunan kebun, hutang rumah, baja, dan lain-lain.










1 ulasan:

lompinlai berkata...

Ini nama nya orang TERLAMPAU BIJAK.Mana bolih lagi,
umur dah lanjut,badan sakit sana sini nak buat kerja berat.Mak lari hutang dengan FELDA, nanti hutang pula dengan ALONG.