12 Februari 2010

Rupanya, terbeli kapal selam buruk....................

Hari ini saya mahu mencerahkan minda sedikit, tak kanlah mentang-mentang kita ni peneroka felda, maka apa juga yang di bicarakan, hanyalah berkaitan kelapa sawit dan getah sahaja.

Hari ini saya mahu menarik perhatian sdr-sdr semua tentang satu perkara yang saya anggap sudah keterlaluan iaitu "penyelewengan".

Penyelewengan didalam apa juga bentuk wajar kita benci...benci...benci...benci...benci...dan...benci.

Saya petik pendedahan ini dari blog MSO, Ikuti kisah seterusnya..................

Kapal Selam KD Tuanku Abdul Rahman, Belum Guna Sudah Rosak!

BELUM pun sempat beroperasi kapal selam KD Tunaku Abdul Rahman sudah rosak dan tersadai. Walaupun rosaknya kecil saja kata Panglima Tentera Laut, Abdul Aziz Jaafar tetapi ia dipanggil rosak juga. Tentulah kerosokan kecil itu menyebabkan kapal itu tidak sempurna dan tidak boleh dipakai.

Apa lagi peralatan perang cukup sesnsitif dan perlu dalam keadaan sempurna dari semua segi. Bayangkan bagaimana kalau tiba-tiba negara kita diserang, ibarat kata tinggal tersadai di pengkalan sajalah kapal itu. RM 1 billion hangus begitu saja tidak boleh dijadikan perisai menyelamat dan mempertahankan negara. Jawabnya terpaksalah guna meriam buluh dan perahu saja untuk menghadapi musuh.

Kapal itu baru saja dibeli dan tiba di negara ini September tahun lepas. Bukan main lagi ianya ditepong tawar pada hari ketibaannya. Kalau tak silap dibuat telecast ketibaannya. Seluruh rakyat Malaysia dari segenap corok melihat acara berkenaan. Tujuannya supaya rasa merasa agah dan bangga negaranya sudah ada kapal selam canggih.

Menurut Abdul Aziz, sebelum ini kapal itu juga sudah dikenal pasti mengalami keroskakan. Kerosakan kecil juga. Tetapi sudah pun diperbaiki. Erti dan maknanya sudah dua kali kapal itu rosak.

Saya rasa bukan saja saya, orang lain juga hairan dan tertanya-tenya kenapa kapal selam jenis Scorpene buatan Perancis dengan kerjasama Sepanyol itu boleh rosak atau telah rosak. Walhal kapal itu dikatakan tercanggih didunia pada masa ini dan terbaru. Entah-entah bukan baru kok, takut yang scond hand.

Kementerian Pertahanan manalah tahu baru atau scond hand, mereka hanya tahu terima saja. Manakala syarikat yang menjadi consultant pula tidak peduli ia sempurna atau tidak, yang penting komisyen saja. Tengoklah apa jadi dengan dua enjin F5E sampai dicuri pun tidak disedari. Dah, menteri pertahan pula terkial-kial nak buat penjelasan sampai terpaksa Peguam Negara membantu untuk meredakan keadaan.

Apakah isu komisyen pembelian kapal selam membabitkan lebih RM800 juta dulu ada kena mengena dengan kapal selam yang rosak itu? Barang kali mungkin.

Sama-samalah kita dengar apa ulasan dan penjelasan lanjut menteri pertahanan mengenai hal ini. Apakah kerosakan itu serius dan apakah puncanya. Atau apakah akan ada kerosakan lain pula ditemui selepas ini. Dan kalau boleh Zahid Hamidi jelaskan juga berhubung dengan komisyennya seperti mana digembar gemburkan dulu benar atau tidak angka itu dan siapa yang menerimanya. Sebagai menteri pertahanan kita percaya Zaid tentu ada maklumat terperinchi mengenainya.

Kesediaan Zahid mendedahkan butiran itu menunjukkan wibawa Zahid sebagai seorang menteri yang dikira mempunyai intergriti lebih sedikit berbanding dengan sesetengah menteri lain




Kita ikuti juga lapuran dari lain-lain blog -


(1) KAPAL SELAM MALAYSIA TAK BOLEH MENYELAM

(2) Kapal selam jadi bot?

(3) Kapal Selam Yang Tidak Boleh Menyelam

(4) Kerosakan kapal selam hanya alat bernilai $12 ( dari blog Aduka Taruna)








3 ulasan:

Redz da Tsar berkata...

Memang Second Hand pun kapal selam tue... Hehe.. Nak beli baru tak mampu...

Penyelewengan komisyen 530 juta masih tak dijawab... tak tau la betul ke tak..

Kalau tak jawab nie, maknenye.......

Gaya peneroka berkata...

berat juga Malaysia ini

LKTP1436 berkata...

Terima kasih Redz da Tsar dan Gaya Peneroka diatas ulasan sdr berdua.