21 Mac 2010

Peminjam TEKUN akan didakwa


Pegawai TEKUN Johor Bahru, Moammar Gaddafi Ahmad berkata, disebabkan sikap segelintir peminjam yang liat dan enggan membayar pinjaman mereka, permohonan peminjam lain terpaksa ditangguh.

“Mulai tahun ini, mana-mana peminjam yang melanggar syarat pinjaman akan dikenakan tindakan mahkamah.

“Selain mengambil tindakan ke atas peminjam, TEKUN juga hanya memberi pinjaman kepada mereka yang telah ada perniagaan sahaja,” katanya kepada Mingguan Malaysia pada majlis penyampaian cek pinjaman TEKUN Parlimen Johor Bahru di sini hari ini.

untuk berita selanjutnya (Klik disini)


Inilah yang sering terjadi kepada orang kita, diberi salah, tidak diberi salah. Diatas sikap seperti inilah, maka institusi " along " masih relevan dan boleh beroperasi dengan lancar walaupun munkin secara sembunyi-sembunyi.

Sikap mahu meminjam tetapi tidak mahu membayar, adalah satu sikap buruk yang tidak patut ada terutama dikalangan orang yang mengaku dirinya berugama Islam.

Yang peliknya, apabila mereka meminjam melalui along, pandai pula mereka membayarnya walaupun terpaksa membayar setiap hari, rupanya ada dikalangan kita ini suka dipaksa, apabila dipaksa barulah dia tahu menjelaskan hutang.

Oleh itu tiada jalan lain, paksa sahaja mereka membayar hutang dan paksa juga supaya mereka jangan menyalah gunakan pinjaman. Bagaimana caranya terpulang kepada kebijak sanaan.




Tiada ulasan: