12 April 2010

Pelakon Remaja Terbaik 2010


Sejak keluar berita dua tiga hari yang lepas, berkenaan pelajar pintar dari Bera dengan kelulusan 8A 1B didalam SPM 2009, yang berjaya melakonkan watak Tuan Muda dengan jayanya, sehingga berjaya menyakinkan pengarah PLKN dan exco negeri Pahang (klik disini)

Namun kejayaan watak Tuan Muda tersebut tidak lama dan telah digagalkan oleh rakan sekolahnya sendiri yang mengenali serta melapurlan kepada pihak berkuasa di PLKN.

Saya terfikir, andai rakannya tidak berada di Majlis tersebut, munkin lakonannya masih berjalan dan tiada siapa yang tahu bahawa watak yang dibawanya hanyalah sekadar lakonan semata-mata.

Kini dia sudah berada didalam tahanan polis dan menghadapi siasatan di dalam tempoh tahanan reman sehingga selasa ini.

Kadang-kadang terfikir juga, apakah akan terjadi kepada remaja ini jika dia dewasa nanti, apakah dia akan jadi seorang kaki kelentong, melihat diatas keberaniannya melakonkan watak tersebut, tidak mustahil dia boleh jadi seorang yang pintar memperdayakan orang.

Satu lagi yang terfikir oleh kita ialah berkaitan persekolahannya selepas ini, apakan dia boleh menyambung pembelajarannya ? andaikata dia tidak boleh menyambung lagi pelajarannya oleh kerana kes ini, memang malang sungguh nasibnya.

Diharap pihak berkaitan akan membenarkan dia menyambung kembali persekolahannya, munkin dengan terjadinya peristiwa ini, dia sudah insaf dan tidak akan lagi berani menjadi pelakon yang tidak diundang seperti itu.


Berkaitan.......


KUANTAN 15 April - Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah berkenan mengampunkan seorang pelajar cemerlang yang menyamar sebagai 'Tuan Muda' sekiranya dia memohon maaf dan membuat akujanji tidak mengulangi perbuatan tersebut.





Tiada ulasan: